شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
مُهر تایید بر تداوم رکود بورس

سیگنال های منفی به بورس /پیش بینی بازار سهام 29 شهریور

کدخبر: 522648
گرچه بورس دیروز افت زیادی نکرد و شاخص ها نوسان محدودی در جهت افت داشتند، اما سیگنال های منفی از جریان معاملات صادر شد.
سیگنال های منفی به بورس /پیش بینی بازار سهام 29 شهریور

به گزارش اقتصادنیوز ، دیروز بورس تهران از چند جهت سیگنال منفی صادر کرد. البته این سیگنال های منفی به این معنا نیست که بورس افت سنگینی در پیش دارد بلکه بیشتر می تواند مهر تاییدی بر فرضیه ادامه رکود بازار سهام باشد.

مهم ترین سیگنال منفی که دیروز از بورس تهران صادر شد، از جانب ارزش معاملات خرد بود. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام نسبت به روز یکشنبه بیش از 100 میلیارد تومان کاهش یافت و به کمتر از 2100 میلیارد تومان رسید. کاهش های متوالی ارزش معاملات خرد، تنها یک پیغام دارد؛ اینکه پول در بازار نیست و زمانی که پول در بازار نباشد، رکود ادامه دار خواهد شد.

این روزها ارزش معاملات خرد به عنوان یکی از مهم ترین مولفه ها توسط تحلیلگران مورد توجه قرار گرفته و کاهش متوالی ارزش معاملات، آن ها را نسبت به آینده بورس مایوس کرده است.

شرط صدور سیگنال مثبت

نه تنها رقم 2100 میلیارد تومان که در حال حاضر ارزش معاملات به این رقم رسیده رقم کوچکی است، بلکه حتی اگر 50 درصد هم افزایش یابد، باز هم عدد کوچکی محسوب می شود و نمی توان با این ارقام به آینده بورس امیدوار شد.

بورس تنها در صورتی سیگنال مثبت صادر می کند که ارزش معاملات خرد آن افزایش یابد و این افزایش به صورت متوالی اتفاق بیفتد. به عبارتی شرایط باید به گونه ای شود که سهامداران حقیقی به طور کاملا واضح و روشن، به صورت متوالی پول جدید وارد بازار کنند. تنها در این صورت است که می توان به آینده بورس امیدوار شد و در غیر این صورت فعلا باید از آن قطع امید کرد.

منفی های بازار؛ کوچک اما ادامه دار

از طرفی خروج پول توسط سهامداران حقیقی، ادامه دار شده و دیروز هم حدود 200 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. این نیز نکته ای دیگر در جهت تایید ادامه دار بودن رکود بازار سهام است.

با این حساب برای امروز هم نمی توان انتظار رشد بازار را داشت. وجود 480 نماد منفی در مقابل 190 نماد مثبت در دقایق پایانی معاملات دیروز، به طور خودکار باعث ایجاد یک فشار فروش در ابتدای معاملات امروز می شود. پس بازگشایی شاخص ها با افت احتمالی انجام خواهد شد اما فشار فروش هم به اندازه ای نخواهد بود که ترس شدیدی در بازار ایجاد کند.