شهرخبر

کاهش قندخون در بیماران دیابتی خطرناک است؟

بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

علت هیپوگلیسمی(کاهش قندخون) در بیماران دیابتی چیست؟ آیا بیماری هیپوگلیسمی خطرناک است؟ اگر بیماران دیابتی به موقع برای درمان هیپوگلیسمی اقدام نکنند چه عوارضی متوجه آنها خواهد شد؟

به گزارش مشرق، دکتر اسد الله رجب_ رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اگر میزان قند خون از ۶۰ میلی گرم درصد کمتر شود، خطر هیپوگلیسمی (کاهش قندخون) انسان را تهدید می کند اما اکثر متخصصان معتقدند زمانی باید از هیپوگلیسمی سخن به میان آورد که میزان قند خون به کمتر از ۴۰ میلی گرم درصد برسد. اگر فردی دچار هیپوگلیسمی شود اما به موقع و به طور صحیحی درمان نشود، میزان قند خون(گلوکز) او کاهش یافته در نتیجه دچار گیجی و سرانجام بیهوشی می شود و ممکن است نهایتا به او تشنج نیز دست دهد.

نشانه های هیپوگلیسمی

نشانه های هیپوگلیسمی در تمام افراد یکسان نیست به همین دلیل تمام دیابتی ها، به ویژه والدین کودکان و نوجوانان دیابتی باید تمام علائم و نشانه‌های ابتدایی هیپوگلیسمی برایشان شناخته شده باشد تا به موقع بتوانند درمان را شروع کنند. اکثر دیابتی ها متوجه علائم خفیف هیپوگلیسمی از جمله گرسنگی فراوان، رنگ پریدگی، پوست مرطوب و سرد، طپش قلب، لرزش، بی قراری، سردرد، دل درد، اختلال بینایی، سست شدن زانوها و کاهش قدرت تمرکز می شوند. در صورتی که به این علائم توجه نشود و به موقع جهت برطرف کردن آن اقدام نشود، دیابتی دچار هیپوگلیسمی شدید خواهد شد. علائم هیپوگلیسمی شدید عبارت است از: دو بینی، اشکال در صحبت کردن و راه رفتن، گرفتگی ماهیچه ها، بیهوشی و احتمالا تشنج.

مهمترین علل هیپوگلیسمی

-تزریق مقدار بیشتر انسولین به طور اشتباهی

-تزریق انسولین طبق معمول، در عین حال که بدن نیاز کمتری به انسولین دارد.

-ورزش یا فعالیت جسمی بیش از حد معمول(امکان دارد حتی چند ساعت بعد از فعالیت جسمی یا ورزش، علائم هیپوگلیسمی شروع شود)
-کم یا دیر خوردن غذا( به خصوص مواد کربوهیدارت دار یا نشاسته ای)

-هنگام اسهال یا استفراغ

درمان هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی را باید سریع درمان کرد. اگر افراد دیابتی یا والدین کودکان و نوجوانان دیابتی، هیچ دلیلی برای بروز هیپوگلیسمی نیافتند و با توجه به مقدار انسولین معمول تزریق شده، دچار هیپوگلیسمی شدند، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. البته دیابتی ها و والدینی که در کلاس های آموزش مستمر شرکت کرده و خود آموزش دیده باشند می دانند که در این هنگام چه باید بکنند. اصولا دیابتی هایی که از کنترل مطلوب برخوردارند، احتمال دارد حداقل در هفته یکی دوبار دچار هپیوگلیسمی خفیف شوند که اگر به موقع درمان شوند، به هیچ نوع عارضه ای مبتلا نخواهد شد.

هیپوگلیسمی شدید که خوشبختانه نادر است با بیهوشی و در نهایت، تشنج همراه خواهد بود و باید جدا از آن پیشگیری کرد. هیپوگلیسمی شدید را باید در اسرع وقت درمان کرد بنابراین اگر اولین نشانه های هیپوگلیسمی را دریافتید، فورا درمان را آغاز کنید. اگر مطمئن نیستند، قند خون را چک کنید.

منبع:سیناپرس