شهرخبر

ناسا به دنبال داوطلب برای ساخت فرودگر ماه

ناسا به دنبال داوطلب برای ساخت فرودگر ماه

ناسا به دنبال داوطلب برای ساخت فرودگر ماه
ناسا اعلام کرده است که علاوه بر شرکت "اسپیس ایکس"، به دنبال یک شرکت دیگر برای ساخت دومین فرودگر ماه می‌گردد.

به گزارش ثریا ناسا در حال حاضر برنامه‌هایی را برای شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) دارد تا به توسعه یک فرودگر برای حمل فضانوردان به سطح ماه طی مأموریت‌های "آرتمیس"(Artemis) بپردازد اما این آژانس اکنون به دنبال شرکت دیگری برای توسعه یک فرودگر دوم ماه است. ناسا قبلا اعلام کرده بود که پذیرای سایر مفاهیم فرودگر ماه خواهد بود اما اخیرا یک درخواست رسمی را برای دعوت از پیشنهادات به اشتراک گذاشته است.

ناسا به دنبال انعقاد قراردادی برای یک فرود بدون سرنشین و یک فرود سرنشین‌دار روی ماه به عنوان بخشی از هدف بلندمدت حضور انسان در ماه است. فرودگر برای مأموریت‌های فراتر از "آرتمیس۳"(Artemis III) مورد نیاز خواهد بود که نخستین مأموریت سرنشین‌دار برنامه آرتمیس به شمار می‌رود و برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

"لیزا واتسون مورگان"(Lisa Watson-Morgan)، مدیر برنامه "سیستم فرود انسان"(HLS) در "مرکز پروازهای فضایی مارشال"(MSFC) ناسا طی بیانیه‌ای گفت: کار انجام شده تحت این درخواست، علاوه بر توسعه فرودگر و مطالعاتی که در حال انجام شدن هستند، به ایجاد پایه‌ای برای اکتشافات بلندمدت در اعماق فضا کمک می‌کند. همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای انجام دادن این کار، به ما امکان می‌دهد تا از دانش و تخصص ناسا برای تشویق نوآوری‌های حوزه فناوری با هدف حضور پایدار در ماه استفاده کنیم.

انتخاب اسپیس ایکس برای نخستین قرارداد فرودگر ماه، تا حدودی بحث‌برانگیز بود و پیشنهاد شرکت فضایی "بلو اوریجین"(Blue Origin) رد شد. بلو اوریجین از ناسا به خاطر این قرارداد شکایت کرد و در دادگاه شکست خورد اما این پرونده، بحث‌هایی را در مورد این که آیا رقابت کافی برای قراردادهای ناسا وجود دارد یا خیر ایجاد کرد. به نظر می‌رسد که دعوت برای ارائه فرودگر دوم ماه، پاسخ ناسا باشد. این آژانس امیدوار است که نشان دهد پذیرای هر شرکت فضایی است که بتواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا بلو اوریجین برای این قرارداد جدید رقابت خواهد کرد یا خیر. در مورد سایر شرکت‌ها، دو شرکت برجسته که می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند، "لاکهید مارتین"(Lockheed Martin) و "نورثروپ گرومن"(Northrop Grumman) هستند اما هیچ یک به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که این کار را انجام خواهند داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا