شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مریخ

نخستین تصاویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اولین تصاویر خود را از مریخ منتشر کرد که داده‌های جوی را برای کل سیاره ثبت و به اخترشناسان کمک می‌کند پدیده‌ها و گازهایی را شناسایی کنند که ابزارهای قبلی قادر به انجام آن نبودند.

مریخ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیوساینس، جرونیمو ویلانووا از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا می گوید: «اکنون می‌توانیم این تصاویر کامل از سیاره را در کل محدوده مادون قرمز با حساسیت‌های باورنکردنی دریافت کنید.»

تصاویر JWST از نیمکره شرقی مریخ در دو طول موج مادون قرمز متفاوت است. طول موج کوتاه‌تر (بالا سمت راست) نور منعکس‌شده خورشید را نشان می‌دهد و ویژگی‌های سطحی را که اغلب در تصاویر نور مرئی دیده می‌شود، آشکار می‌کند، در حالی که طول موج طولانی‌تر اطلاعاتی درباره گرمای ساطع شده از سطح و جو مریخ و همچنین غلظت دی اکسید کربن در جو مریخ را نشان می‌دهد. (پایین سمت راست)

تصویربرداری از سیارات نزدیک مانند مریخ برای ابزاری مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که برای تشخیص اجرام بسیار دور و کم‌نور طراحی شده، دشوار است.

اولین تصاویر و طیف‌های مریخ از JWST چیزی را که پیش‌تر درباره این سیاره نمی‌دانستیم فاش نکرده است. این غبار، سنگ‌های سطحی و ویژگی‌های جوی مانند آب و دی اکسید کربن را شناسایی می‌کند، اما آنها به عنوان اثبات مفهومی برای جمع‌آوری داده‌ها عمل می‌کنند که تلسکوپ‌های دیگر نمی‌توانند.

این تصویر کامل همچنین به دانشمندان این امکان را می‌دهد که منابع گازهای شناسایی شده را راحت‌تر ردیابی کنند. جولیانو لیوزی، عضو تیم، می‌گوید: «شکار این گونه‌های خاص و در نهایت، شناسایی منابع این گونه‌ها کاری است که می‌توان به روشی بسیار امیدوارکننده‌تر با JWST انجام داد.»

این نمای نزدیک از مریخ توسط ابزار NIRCam Webb گرفته شده است. نور خورشید منعکس‌شده ۲.۱ میکرون را نشان می‌دهد و جزئیات سطح مانند دهانه‌ها و لایه‌های غبار را آشکار می کند. تصویر عمدتاً قهوه‌ای تیره خال‌دار است، با ۳ تکه قهوه‌ای روشن‌تر در گوشه‌های بالا سمت راست، بالا سمت چپ و پایین سمت چپ. فلش‌ها به ویژگی‌های جغرافیایی برچسب‌گذاری‌شده اشاره می‌کنند: سیرتیس ماژور (سنگ آتشفشانی تیره)، دهانه هویگنس و حوضه هلاس.