شهر خبر

۵ حزب تونسی انتخابات پارلمانی این کشور را تحریم کردند

۵ حزب تونسی انتخابات پارلمانی این کشور را تحریم کردند

۵ حزب تونسی با تشکیل ائتلاف جدید با عنوان «دفاع از آزادی» اعلام کردند که در انتخابات پارلمانی آینده این کشور شرکت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ۵ حزب تونسی با تشکیل ائتلاف جدید با عنوان «دفاع از آزادی» اعلام کردند که در انتخابات پارلمانی آینده این کشور که قرار است ۱۷ دسامبر آینده برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش، «خلیل الزاویه» رئیس حزب «التکتل من أجل العمل و الحریات» گفت که حزب او و حزب «الجمهوری»، «التیار الدیمقراطی»، « العمال» و « القطب» یک ائتلاف یکپارچه ای را با هدف دفاع از آزادی تشکیل داده اند.

وی تاکید کرد که احزاب شرکت کننده در ائتلاف جدید در انتخابات پارلمانی آینده شرکت نخواهند کرد.

این در حالی است که قیس سعید رئیس جمهور تونس پنجشنبه هفته گذشته گفت که دستور العمل برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است ۱۷ دسامبر برگزار شود، آماده است.

رئیس جمهور تونس همچنین روز گذشته قانون اساسی جدید این کشور را که پیش از این به همه پرسی گذاشته شده بود، تایید کرد.

گفتنی است رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند.

این قانون اساسی در جریان همه پرسی در تونس با ۹۶ درصد رأی موافق روبرو شد، هرچند نرخ مشارکت در همه پرسی تنها ۳۱ درصد بود و همین موضوع با مخالفت‌های بسیاری در تونس برای اجرای قانون اساسی جدید روبرو شده است.

مخالفان قیس سعید، رئیس جمهور تونس که همه پرسی قانون اساسی را در ماه گذشته تحریم کرد بودند و اکنون مخالف اجرایی شدن قانون اساسی جدید هستند، گفته‌اند که قانون اساسی جدید با دادن اختیارات تقریباً کنترل نشده به رئیس جمهور، دستاوردهای دموکراتیک تونس از انقلاب ۲۰۱۱ را از بین خواهد برد.