شهرخبر

چراغ سبز صدر به هیئت سه جانبه و موعد برگزاری جلسه پارلمان عراق

چراغ سبز صدر به هیئت سه جانبه و موعد برگزاری جلسه پارلمان عراق

منابع وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق از موافقت رهبر جریان صدر با پذیرش هیئت سه جانبه از جمله العامری، خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حزب دموکرات کردستان از موافقت مقتدی صدر رهبر جریان صدر با استقبال از هیئت سه جانبه ای خبر داد که در میان آنها «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح هم حضور دارد.

«وفاء محمد کریم» از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق به بغداد الیوم گفت: رهبر جریان صدر عراق با دیدار هادی العامری رئیس ائتلاف فتح، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان موافقت کرده است.

وی افزود: موعد این دیدار مشخص نشده است اما موافقت اولیه صدر با آن به نوبه خود گامی مثبت محسوب می شود تا پیش از توافق درباره تشکیل دولت و عمر آن، خواسته های صدر شنیده شود.

وفاء محمد کریم بیان کرد: پیش از این نگرانی درباره اینکه صدر درب را ببندد وجود داشت اما پذیرش این دیدار از سوی او دستاورد مهمی است به ویژه که صدر می داند که هیئت چه با خود دارد و موافقت با آنچه این هئیت دارد به مثابه آغازی برای تشکیل دولت آتی است.

وی افزود: جلسه انتخاب رئیس جمهور جز با چراغ سبز صدر میسر نخواهد شد و پس از انجام هرگونه توافقی برگزاری جلسه و انتخاب رئیس جمهور و مکلف کردن نخست وزیر از سوی رخ خواهد داد.

وفاء محمد کریم همچنین از شروط حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت برای هیئت هماهنگی هم فارغ از خروجی نشست هیئت مذکور با مقتدی صدر هم سخن گفت.

موعد برگزاری جلسه پارلمان عراق

از سوی دیگر «محمد قتیبه البیاتی» نماینده پارلمان عراق گفت: پیش بینی موعد برگزاری جلسه اول پارلمان عراق در برهه کنونی بسیار دشوار است.

وی افزود: همه نشانه‌ها گواه بر این است که نیاز به زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد.

جدیدترین موضع گیری درباره پست ریاست جمهوری عراق

«فائق یزیدی» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم گفت: حزب دموکرات همچنان به دنبال دست یابی به پست ریاست جمهوری عراق است. این حزب پس از اینکه با خروج جریان صدر از روند سیاسی دست خالی بازگشت بازهم به دنبال تصاحب پست ریاست جمهوری عراق است.

وی افزود: احتمال دارد که دو حزب کُرد با دو نامزد به جلسه انتخاب رئیس جمهور بروند.

جعفر ایمینکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق هم گفت: روزهای آتی شاهد غافلگیری در زمینه نامزد پست ریاست جمهوری عراق خواهیم بود.

وی از تفاهم جدید میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی درباره اوضاع عراق سخن گفت و افزود: دو حزب به این نتیجه رسیده اند  که با توجه به اوضاع کنونی عراق، کشمکش بر سر پست ریاست جمهوری مناسب نیست.

«ریبین سلام»، از سران حزب دموکرات کردستان، تأکید می‌کند که تفاهماتی در سطح عالی با اتحادیه میهنی کردستان درباره مقام ریاست جمهوری صورت گرفته و تعیین تکلیف این پرونده در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

وی می‌افزاید که برگزاری جلسه مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید نیازمند توافق سیاسی است و لازم است که جریان صدر هم در این توافق حضور داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که این روند بدون مانع‌تراشی پیش می‌رود.

« غریب عسکر»، دبیر مجلس نمایندگان عراق، تأکید می‌کند که درخواستی رسمی با بیش از 200 امضا برای ازسرگیری جلسات مجلس بعد از زیارت اربعین به ریاست مجلس رسیده است.

او افزود که هنوز ریاست مجلس درباره موعد ازسرگیری جلسات تصمیم نگرفته اما تشکیل نشدن جلسات در حال حاضر هیچ توجیهی ندارد.

وی می‌افزاید که درباره ازسرگیری جلسات مجلس و تسریع در انتخاب دولت جدید اجماع سیاسی وجود دارد و رئیس مجلس باید فراخوان ازسرگیری جلسه انتخاب رئیس جمهوری و ادامه روند تا تشکیل دولت را صادر کند اما متأسفانه شاهد وقت‌کشی رئیس مجلس به عللی نامعلوم هستیم.

انتهای پیام/