برای بررسی ابعاد و آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده خانم مهسا امینی، گفت‌وگویی با سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور داشتیم که در زیر می‌خوانید:

در روزهای اخیر شایعات زیادی درباره فوت خانم مهسا امینی منتشر شده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور به رسیدگی به این موضوع کرده و وی نیز بررسی ویژه این موضوع را به جنابعالی سپرده است، لطفاً از آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه فوت خانم امینی توضیحاتی ارائه بفرمایید.

میراحمدی: موضوع درگذشت خانم مهسا امینی در حال حاضر به طور جدی رسیدگی می‌شود و مراجع مختلفی مسئول شده‌اند تا این موضوع را از زوایای مختلف و بدون هیچ گونه محدودیت و معذوریتی بررسی کنند. در حال حاضر مراجع مربوطه در حال تحقیق در این مورد هستند تا با دلیل و مدرک، هر ادعایی را ثابت یا رد کنند. ما منتظر هستیم تا گزارشات این‌ها واصل شود، خودمان هم درحال انجام برسی ها و تحقیقات هستیم.

 
سازمان نظام پزشکی قانونی کشور بر مبنای ضوابط و دستورالعمل‌های ملی و جهانی که دارد، کاملاً حرفه‌ای این موضوع را خارج از تمامی هیاهوها رسیدگی می‌کند و مکرر بر این موضوع تاکید داشته است که ما تمامی مراحل خودمان را کاملاً فنی و دقیق بررسی می‌کنیم.

رسیدگی به پرونده خانم امینی با سرعت و دقت درحال انجام است

به هر جهت تلاش شده است تا تحت تاثیر این هیاهوها، تعجیل و بی‌دقتی در رسیدگی‌ها صورت نپذیرد؛ باید با سرعت و فوریت به این پرونده رسیدگی شود ولی قطعاً بایستی دقت در مرحله رسیدگی نیز اعمال شود تا سرعت، فوریت و دقت در کنار هم اعمال شود. نباید هیچ زاویه پنهانی در این رسیدگی‌ها وجود داشته باشد و برای این جهت، کار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود و در موعد نهایی، گزارش کامل آن آماده و تقدیم وزیر کشور خواهد شد.

آیا زمان ارائه گزارش نهایی مشخص شده است؟

میراحمدی: یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد، این است که تمامی دستگاه‌های نظارتی و مسئول در ابعاد مختلف، این موضوع را بررسی کنند و کار خود را به اتمام برسانند؛ زمان بستگی به زمان اتمام کار کارشناسی این عزیزان دارد و قطعا پس از آن، گزارش تقدیم خواهد شد.

برخی از اشخاص و رسانه های خارجی و داخلی، قبل از منتشر شدن رسمی اخبار، دست به گمانه‌زنی و انتشار شایعات زدند و حتی عده‌ای، شایعه ضرب و جرح خانم امینی را منتشر کردند. آیا اقدامی با اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از اعلام رسمی دست به انتشار گمانه‌زنی‌ و حتی دروغ پردازی کرده اند، خواهد شد؟

میراحمدی: قاعدتاً هر کسی که امنیت روانی جامعه را برهم بزند و اخبار کذب را منتشر کرده و تشویش اذهان عمومی کند، باید پاسخگوی این ادعاهای خود باشد زیرا تمامی این موارد جرم انگاری شده است. آن‌ها باید در مراجع مسئول پاسخگوی مواردی که منتشر کردند، باشند.

* پس از انتشار گزارش نهایی، کسانی که ادعای دروغ مطرح کردند تحت پیگرد قرار می‌گیرند

مراجع مسئول باید این قضیه را دنبال کنند؛ آنچه که ما مسئول رسیدگی به آن هستیم این است که حقیقت را کشف کرده و گزارش کنیم، پس از آن کسانی که ادعاهایی در این مورد مطرح کردند، اگر ادعایشان منطبق با حقایق باشد، بحثی جدا دارد ولی کسانی که مدعی مطالبی شدند و آن را به هر صورتی منتشر کردند و معلوم شود که آن مطلب منطبق با واقعیت‌ها نبوده است، قاعدتاً مراجع مسئول در کشور باید آن‌ها را به دلیل تشویش اذهان عمومی و به خطر انداختن امنیت روانی جامعه، تحت پیگرد قرار دهند.

ما هم اکنون هیچ پیش‌داوری نداریم و نمی‌توانیم بگوییم که ادعای کدام افراد درست و ادعای کدام یک غلط است. این مسئله موکول به آن است که تحقیقات کاملاً تمام شود و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی اعلام شود. بنابراین توصیه می‌شود که افراد پیش‌داوری نکرده و ادعایی را مطرح نکنند که فردا نتوانند آن را اثبات کنند. البته اختیار افراد نیز با خودشان است ولی به این دلیل که امنیت روانی جامعه بسیار مهم است، حتماً مراجع مسئول بعداً به این موضوع ورود می‌کنند.

 
 

چرا فیلم دوربین مداربسته از مهسا امینی تقطیع شده پخش شد؟ / معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور توضیح داد

 

برخی اشخاص و رسانه‌ها ادعای تقطیع شده بودن فیلم منتشر شده از لحظه بروز عارضه قلبی و بیهوش شدن خانم امینی را مطرح می‌کنند. نظر شما در این مورد چیست و آیا ادعای این افراد صحت دارد؟

میراحمدی: من در این مورد از عزیزان مسئول مربوطه سوال کردم و حتی خودم فیلم را به طور کامل مشاهده کردم؛ تقطیع شدن این فیلم به این خاطر است که این فیلم یک مقدار طولانی است و بخش‌هایی که این افراد می‌گویند تقطیع شده، بخشهای غیر مهم است. بخش‌های اساسی فیلم منتشر شده است و هیچ صحنه مهمی به غیر از آن چیزی که اطلاع رسانی شده، در فیلم کامل وجود ندارد که این افراد ادعای تقطیع شده بودن آن را مطرح می‌کنند.

 
 

اصلاً چیزی به نام تقطیع کردن با معنایی که این افراد منظورشان است، در این فیلم وجود ندارد و آنچه در این فیلم که صحنه‌های تکراری و ثابت ندارد، منتشر شده است. من به طور کامل این فیلم را مشاهده کردم و اینکه قسمت حساسی در فیلم تقطیع شده باشد، به هیچ وجه صحت ندارد و بخش‌های مهم منتشر شده است. آن چیزی که از این فیلم نمایش داده شده، صددرصد با فیلمی که در دوربین‌ها ضبط شده، یکسان است و هیچ صحنه‌ای نیست که ارزش پخش شدن داشته باشد و در فیلم تقطیع شده باشد.