شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه

لیتوانی ورود شهروندان روسیه به کشورش را ممنوع کرد

لیتوانی ورود شهروندان روسیه به کشورش را ممنوع کرد

لیتوانی با صدور فرمانی سراسری ورود شهروندان روسیه حتی با ویزای فعال شینگن را هم ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، براساس تصمیم گیری مقامات لیتوانی، شهروندان روسیه با ویزای فعال شینگن از ساعت ۰۰:۰۰ دوشنبه نمی‌توانند وارد لیتوانی شوند.

از روز دوشنبه، فرمان جنجالی سجم در لیتوانی اجرایی می‌شود که براساس آن وضعیت فوق‌العاده تا ۱۵ دسامبر تمدید خواهد شد و همزمان ورود اتباع روسیه، از جمله افرادی که دارای ویزای شینگن فعال هستند نیز ممنوع می‌شود.

لهستان و دیگر کشورهای بالتیک نیز از این فرمان حمایت می‌کنند. در همین حال، لیتوانی برای گروه‌های خاصی از روس‌ها، از جمله دیپلمات‌ها، نمایندگان مخالفان، کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل که محموله‌ها را به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل می‌کنند، و اعضای خانواده افرادی که دارای مجوز اقامت دائم یا شهروندی اتحادیه اروپا هستند، استثنا قائل شده است.

به گفته مقامات لیتوانی، بیش از ۸۳۰۰۰ شهروند روسیه از مرز لیتوانی عبور می‌کنند، از جمله کسانی که به منطقه کالینینگراد روسیه سفر می‌کنند.

براین اساس با صدور این فرمان؛ لیتوانی نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا است که اکنون ورود شهروندان روسی را ممنوع اعلام می‌کند.

ممنوعیت ورود شهروندان روسیه به اتحادیه اروپا در آخرین نشست وزیران خارجه این اتحادیه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما این موضوع به توافق نرسید. در واقع وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاسی که در پراگ برگزار شد تلاش کردند یکپارچگی این اتحادیه در مجازات روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین را به نمایش بگذارند، ولی در مورد ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان روسیه به توافق نرسیدند.

با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۹ شهریور مقررات مربوط به سفر شهروندان روسیه به اروپا را سخت‌تر کردند. بر اساس مقررات جدید، درخواست روادید سفر به اروپا برای شهروندان روسیه دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد شد. در حقیقت این تصمیم لغو توافق سال ۲۰۰۷ بین روسیه و اتحادیه اروپاست که سفر شهروندان آن کشور را تسهیل می‌کرد.

اتحادیه اروپا در ماه مه نیز صدور روادید برای بازرگانان و مقام‌های دولتی روسیه را به شدت محدود کرد.

در کنار اوکراین، کشورهای هم‌مرز با روسیه از جمله لهستان و جمهوری‌های بالتیک و همچنین دانمارک طرفدار ممنوعیت گسترده برای سفر شهروندان روسیه به اروپا هستند.