شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

عبداللهی اصل عنوان کرد؛

بیماران نباید از داروهای جدید بایوتک محروم شوند

بیماران نباید از داروهای جدید بایوتک محروم شوند

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، گفت: بیماران نباید از داروهای جدید بایوتک محروم شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر عبداللهی اصل، روز یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ضمن معرفی محصولات بیوتکنولوژی و تأثیرات آنها بر تولید فرآورده‌های دارویی، افزود: امروز حدود یک‌چهارم بازار دارویی دنیا به سمت تولید محصولات بیوتکنولوژی پیش می‌رود و واکسن‌ها، کیت‌ها، فرآورده‌های خونی، داروهای ام‌اس و…، جزو محصولات بیوتکنولوژی هستند و کشورهای پیشرو در حوزه داروسازی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را در این خصوص انجام داده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه داروهای بیوتکنولوژی، ادامه داد: در مبحث نظام سلامت همیشه بودجه تأثیرگذار بوده است و تمام پیشرفت یک طرح در زمان اولیه با اعتبارسنجی آن ارتباط مستقیم دارد. بنابراین لازم است دولت از این بخش حمایت کند و در عین‌حال محصولات و فرآورده‌های بیشتری در این حوزه مانند شرایطی که در مورد برخی از داروهای حوزه بایوتک در طرح دارویار وجود دارد، تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران تاکید کرد: اولین داروی بایوتک که در ایران تحت پوشش بیمه قرار گرفت برای درمان ام اس بود ولی امروزه داروهای جدیدتری وجود دارد که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و بیمه‌ها با ورود این داروها به دلیل قیمت بالای آن مخالفت می‌کنند. این در حالی است که ما نباید بیماران را از داروهای جدید دنیا که محصولات بیوتکنولوژی هستند، محروم کنیم و لازم است سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه همکاری بیشتری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بعضی داروها در طرح دارویار قرار گرفته‌اند، اما مکانیسم‌ها همچنان مشخص نیست؛ این طرح ابهاماتی دارد که سازمان غذا و دارو باید آن را رفع کند.

عبداللهی اصل اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه بیوتکنولوژی بالغ بر ۵۰۰ استارت‌آپ در کشور ثبت شده که در مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها مشغول فعالیت هستند؛ بیش از ۲۰۰ مورد از این تعداد دانش‌بنیان هستند و از این میان حدود ۱۶ شرکت، فرآورده‌های ثبت شده دارویی به بازار عرضه کرده‌اند. در کشور ما با فعالیت‌های انجام شده در حوزه محصولات بیوتکنولوژی، اکنون ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو علاوه بر کیت، واکسن و فرآورده‌های خونی در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۰ تا ۲۸۰ قلم دارو در حوزه بایوتک در دنیا تولید می‌شود، ادامه داد: امروز از افتخارات ما این است که حدود ۸۰ درصد از داروهای بایوتک در فهرست دارویی (فارماکوپه) کشور در داخل تولید می‌شود و از کشورهای پیشرو دنیا در تولید این محصولات هستیم. ما همچنین در تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما خودکفا بوده و تولید داخلی داریم و فرمول این فرآورده‌ها را طراحی و پایه‌گذاری کرده‌ایم.

بردیا فرزام‌فر عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران گفت: ۶۰ درصد کل صادرات داروی کشور محصولات بیوتکنولوژی است و خودکفایی در تولید این محصولات در مقایسه با سایر کشورهای دنیا منحصر به فرد است.

وی افزود: فرآورده‌های بیوتکنولوژی با روش‌های نوین و متفاوت از داروهای شیمیایی تولید می‌شوند و در صنعت بیوتکنولوژی، یک عامل را مشخص کرده با سلول زنده سر و کار داریم و پروتئین با فرآورده خاص را تولید می‌کنیم.

فرزام‌فر ادامه داد: هزینه‌های تولید محصولات بیوتکنولوژی متفاوت از داروهای شیمیایی است و موفقیت در تولید این محصولات، صرفه‌جویی ارزی ۱۰ برابری را برای کشور به همراه داشته و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان بدون وابستگی به سایر کشورها به خودکفایی در تولید این محصولات دست یافته‌اند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران تصریح کرد: در حال حاضر محصولات بیوتکنولوژی تولید ایران به کشورهای همسایه، اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین صادر می‌شود و تکنولوژی ایران با کشورهای دیگر برای تولید این محصولات، قابل رقابت است. هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد مولکول‌های پرفروش جهان بیوتکنولوژی در کشور تولید می‌شود و ما از نظر سبد محصولات بیوتکنولوژی در دنیا مقام اول را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در این حوزه آن است که دارو جزو تحریم‌ها نیست اما تبادلات پولی حاصل از آن مشمول تحریم‌های اقتصادی است و این موضوع مشکلات زیادی برای شرکت‌های فعال در این حوزه به وجود آورده است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران تاکید کرد: محصولات بیوتکنولوژی بسیار مهم هستند و دنیا به سمت تولید این داروها پیش می‌رود. نرخ قیمتی محصولات بیوتکنولوژی در تمام جهان بالا است، اما فعالیت فعالان داخلی این عرصه در تولید فرآورده‌های بیوتکنولوژی، هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

فرزام‌فر در پایان تاکید کرد: دستاورد تولیدکننده ایرانی در زمینه کاهش هزینه‌ها منجر شده است، فرآروده‌های بیوتکنولوژی فضای مناسبی را در زمینه صادرات داشته باشند. بنابراین از دولت انتظار داریم برای اتخاذ سیاست‌های مناسب دارویی، از توان انجمن‌های تخصصی دارو استفاده کرده و از آنها نظرخواهی کند و حمایت دولت را در این زمینه خواستاریم.