شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قره باغ#ترکیه#رئیس جمهور

۲۸ مهر ماه؛

«اردوغان» به قره باغ سفر می کند

«اردوغان» به قره باغ سفر می کند

رئیس جمهور ترکیه ۲۸ مهر ماه در سفر به قره باغ با «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار کرده و در مراسم افتتاح «فرودگاه زنگلان» شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوز آرمنیا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قرار است در سفری به قره باغ به همراه «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاح فرودگاهی در قره باغ حضور یابد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، رؤسای جمهور دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه ۲۰ اکتبر (پنجشنبه، ۲۸ مهر) در مراسم افتتاح «فرودگاه زنگلان» در قره باغ شرکت خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این ارتباط گفت: الهام علی‌ اف از ما خواسته تا تاریخ بازدید را مشخص کنیم. پس از افتتاح فرودگاه زنگلان، به شهر «جبرئیل» در جمهوری آذربایجان خواهیم رفت و در آنجا مراسم رسمی برگزار خواهد شد. توافق مربوطه انجام شده است.

این در حالیست که ترکیه در تنش های گذشته و اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان همواره از باکو حمایت کرده است.

از سوی دیگر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که امروز (یکشنبه) وارد ایروان شده است، در اظهاراتی مدعی شد که واشنگتن همچنان به حمایت از «صلح و دموکراسی» در ارمنستان ادامه خواهد داد.

وی همچنین گفت: ما حملات آذربایجان به مرزهای ارمنستان را محکوم می‌ کنیم. برای این درگیری هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد. ما با هرگونه تلاش برای تغییر مرزهای این کشور مقابله خواهیم کرد.

در همین رابطه، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه سه شنبه هفته گذشته در واکنش به دور تازه درگیری‌ ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پیامی توئیتری نوشت: درگیری‌ ها در مرز (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان نگران کننده است. با توجه به ادامه مذاکرات، ارمنستان باید از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند. صلح و ثبات تنها مطابق با تمامیت ارضی و حقوق مشروع (جمهوری) آذربایجان قابل دستیابی است. ترکیه در کنار باکو خواهد ماند.

این در حالیست که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیشتر در این خصوص گفته بود: ایروان باید اقدامات تحریک‌ آمیز خود را متوقف کند و بر مذاکرات صلح و همکاری در چارچوب آشتی‌ که با جمهوری آذربایجان به آن دست یافته است، متمرکز شود.

گفتنی است که در تازه‌ترین دور تنش‌ ها میان ایروان و باکو در قفقاز جنوبی بر سر مناطق مورد مناقشه «قره‌ باغ»، شامگاه دوشنبه هفته گذشته درگیری‌ های گسترده‌ ای بین نیروهای دو طرف در امتداد مرز مشترک آنها رخ داد.