شهر خبر

در نشست خبری عنوان شد؛

تعارض منافع باعث محرومیت مردم از دریافت خدمات روزآمد فیزیوتراپی

تعارض منافع باعث محرومیت مردم از دریافت خدمات روزآمد فیزیوتراپی

رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، در آستانه برگزاری سی و سومین کنگره سالیانه این انجمن، به تشریح وضعیت حرفه فیزیوتراپی در کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مؤذن زاده رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، در نشست خبری که بعد از ظهر یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ در محل انجمن برگزار شد، گفت: محور اصلی کنگره، زندگی پویا تحت خدمات فیزیوتراپی است.

وی افزود: ۱۳۰ مقاله به کنگره ارائه شده و در کنار آن شاهد برگزاری میزگردهای علمی و ۲۵ کارگاه آموزشی خواهیم بود.

مؤذن زاده ادامه داد: کنگره امسال به صورت حضوری برگزار خواهد شد و پیش بینی می‌شود ۳۰۰۰ فیزیوتراپیست در کنگره حاضر شوند. همچنین، بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی در حاشیه برگزاری کنگره برپا خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، افزود: جامعه نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی است.

مؤذن زاده با اشاره به وجود ۸ هزار فیزیوتراپیست در کشور، گفت: حدود ۱۰۰۰ دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

وی افزود: تعدادی از همکاران ما در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور فعال هستند و بقیه در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند.

مؤذن زاده گفت: ما معتقدیم خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیر متخصص به این حرفه شده است.

مؤذن زاده با انتقاد از بیمه‌ها در عدم پرداخت به موقع مطالبات فیزیوتراپیست ها، افزود: تأخیر در پرداخت مطالبات به ۷ تا ۸ ماه رسیده که موجب دلسردی فیزیوتراپیست ها شده است.

وی گفت: متأسفانه شاهد سیاست یک بام و هوا در برخورد با مؤسسات فیزیوتراپی هستیم و توجه لازم به تسهیل روند فعالیت این مؤسسات نمی‌شود و زنگ خطر تعطیلی این مراکز به صدا در آمده است که در نتیجه آن، مردم از خدمات فیزیوتراپی محروم می‌شوند.

مؤذن زاده ادامه داد: روند رو به رشد افراد فاقد صلاحیت در حرفه فیزیوتراپی، باعث نابسامانی در این حوزه شده است.

وی افزود: در حال حاضر مقطع دکترای حرفه‌ای را در کشور نداریم، به رغم اینکه موافقت اصولی آن به صورت آزمایشی نیز اجرا شده بود.

مؤذن زاده ادامه داد: تعارض منافع باعث توقف دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شده است. زیرا، فکر می‌کنند سایر درمان‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست.

وی افزود: رسالت اول فیزیوتراپی پیشگیری از بروز بیماری‌های اسکلتی عضلانی است و روش‌های فیزیوتراپی، نه دارویی است و نه جراحی؛ که بخواهد خدمات درمانی سایر رشته‌های پزشکی را محدود کند.

مؤذن زاده گفت: متأسفانه در نظام سلامت ما به ضرر بیمار تصمیم گیری می‌شود و بیشتر شاهد تعارض منافع در این قبیل تصمیم گیری ها هستیم.

وی افزود: فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است که در عرصه پیشگیری و بازتوانی فعالیت می‌کند. اگر ما نخواهیم به این رشته‌ها بها بدهیم، باعث افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: فقر حرکتی در دوران کرونا که بیش از همه کودکان را گرفتار کرده است، نیاز به خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

مؤذن زاده ادامه داد: چرا باید اجازه بدهیم مردم از خدمات فیزیوتراپی محروم شوند.

وی افزود: از ۴ وزیر بهداشت دستور دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی را داریم اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده و آسیب آن متوجه سلامت مردم خواهد شد.

مؤذن زاده با انتقاد از سیستم پزشک سالار حاکم بر نظام سلامت کشور، گفت: متأسفانه درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست ها شدت گرفته است.

در ادامه این نشست خبری، پرهام پارسانژاد عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: متأسفانه ما به کارخانه فیزیوتراپ سازی کشورهای منطقه تبدیل شده ایم و کشور عمان، جاروبرقی فیزیوتراپیست های ایرانی شده است.

وی افزود: وقتی دانشجوی فیزیوتراپی ما مدرک دکتری حرفه‌ای پاکستان را دریافت می‌کند، از همانجا به آمریکا مهاجرت می‌کند و به کشور باز نمی‌گردد.

همچنین، محمد اکبری دبیر علمی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، افزود: نسبت به قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: سیستم اسکلتی عضلانی به مثابه موتور بدن است و باید خوب عمل کند. در غیر این صورت، عملکرد سایر دستگاه‌های بدن دچار اختلال خواهد شد.

اکبری افزود: اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته دیده شده که هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. لذا، وزارت بهداشت باید به استانداردهای جهانی فکر کنند.

سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و…، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.