شهر خبر

شاید باور نکنید نور آبی موبایل و تبلت چه بلایی سر بچه‌ها می‌آورد!

مطالعه جدید نشان می‌دهد قرارگرفتن در معرض نور آبی موبایل و تبلت در کودکی منجر به شروع بلوغ زودرس و اختلال در باروری در آینده می‌شود.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، تیم تحقیقاتی در ترکیه دریافتند نور آبی سطح هورمون‌های تولیدمثلی را در موش‌هایی که به طور منظم در معرض نور آبی قرار گرفتند افزایش داده و باعث بلوغ زودرس شده و تغییراتی در تخمدان‌های آنها ایجاد شود که به طور بالقوه می‌تواند به باروری در آینده آسیب برساند.

خطرات نور آبی برای خواب مدت‌هاست که بررسی و گزارش شده است، اما کارشناسان نگرانند که استفاده بی‌رویه از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در میان نسل جدید، بیش از حد تصور قبلی مضر باشد.

همچنین بلوغ زودرس با نرخ بالاتر افسردگی و اضطراب در طول زندگی و سرطان رحم و سینه هم مرتبط است.

تیم تحقیقاتی مذکور با آزمایش روی موش به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن بیشتر در معرض نور آبی باعث بلوغ زودرس می‌شود.

همچنین تغییرات فیزیکی در بافت تخمدان موش‌ها نیز توسط تیم تحقیقاتی مشاهده شد.

محققان مطمئن نیستند که این یافته‌ها تا چه اندازه با انسان مطابقت دارد اما همچنان به خطر بالقوه‌ای که این دستگاه‌های همیشه موجود می‌توانند داشته باشند اشاره می‌کنند.

همچنین مشخص شد که موش‌های مورد مطالعه نسبت به همتایان خود سطوح پایین‌تری از ملاتونین دارند – که مطابق با آسیبی است که نور آبی روی خواب انسان دارد.

محققان از این بیم دارند که نسلی از کودکان که 24 ساعت با موبایل و تبلت بوده‌اند، باعث افزایش نرخ بلوغ زودرس شده که عوارض جانبی زیادی به همراه دارد.

این موضوع در طول همه گیری کرونا و استفاده بی رویه از موبایل و تبلت توسط کودکان به صورت هشدار مطرح شد.