شهر خبر

وقتی که کمدی دست به دامن الماس می‌شود

وقتی که کمدی دست به دامن الماس می‌شود

میثم هاشمی‌طبا نویسنده و کارگردان، کوروش تهامی و حمید ابراهیمی بازیگران فیلم سینمایی «کوزوو» در گفت‌وگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری برنا پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ فیلم سینمایی «کوزوو» که یکی از جدیدترین ساخته‌های سینما محسوب می‌شود از 19 مرداد ماه به چرخه اکران اضافه شده است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم را میثم هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی آن را حسن کلامی بر عهده داشته است. در این اثر که در ژانر کمدی است بازیگران مطرحی چون: کوروش تهامی، حمید ابراهیمی، فرهاد آئیش، بهاره کیان افشار، روشنک گرامی و... نقش‌آفرینی می‌کنند. «کوزوو» که از اکرانش روی پرده‌های سینما چیزی حدود سه هفته‌ می‌گذرد فروشی نزدیک به یک میلیارد تومان را تجربه کرده است. به بهانه اکران این فیلم خبرگزاری برنا در نشستی با میثم هاشمی‌طبا(نویسنده و کارگردان) و دو بازیگر این فیلم کوروش تهامی و حمید ابراهیمی​ گپ‌و گفتی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدای این نشست در خصوص انتخاب مناسب اسامی برای تولیدات هنری و دلیل انتخاب نام «کوزوو» برای فیلم صحبت کردیم و این پرسش از سوی خبرنگار برنا مطرح شد که آیا اسم «کوزوو» از نظر خوانش و معنا می‌تواند مخاطب را برای دیدن این اثر کنجکاو کند یا نه؟ میثم هاشمی‌طبا نویسنده و کارگردان این اثر که اولین‌ تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد در خصوص این انتخاب پاسخ داد: معمولا هر شخصی برای کاری که می‌کند منطق خاص خودش را دارد. در ابتدا نام این فیلمنامه «الماس خونین» بود اما طی بازنویسی که داشتیم احساس کردم که این نام ممکن است بار معنایی منفی داشته باشد.‌ از آنجایی که موضوع فیلم ما حول محور یک الماس می‌گذشت تصمیم گرفتم که یک شناسنامه برای آن درست کنم. پس از کلی گشتن نام کشور «کوزوو» را برای آن انتخاب کردم چرا که حس کردم هم نام جالبی است و هم تاکنون از آن استفاده نشده است‌. 

حضور+عوامل+فیلم+سینمایی+کوزوو+در+خبرگزاری+برنا+

کوروش تهامی بازیگر «کوزوو» در خصوص کم توجهی به بخش تبلیغاتی فیلم در فضای مجازی و رسانه‌ای عنوان کرد: به عقیده‌ی من تبلیغات در این زمانه‌ حرف اول را می‌زند. من دوست داشتم یک مقدار شیوه‌ی آگهی دادن متفاوت‌تری را برای «کوزوو» انتخاب می‌کردیم. البته این را هم بگویم که تیم تبلیغاتی همه‌ی تلاش خودشان را کردند اما چون‌ من کمی سخت‌ راضی می‌شوم در این امر هم توقعم این بود که کار تبلیغات خیلی پیش‌تر از اکران فیلم آغاز شود.

میثم هاشمی‌طبا در این خصوص گفت: تبلیغاتی که برای یک فیلم اتفاق می‌افتد در چند شاخه‌ می‌تواند باشد. یکی از آن شاخه‌ها تبلیغ در فضای مجازی است. ما در این بخش هر کاری که می‌توانستیم را انجام دادیم‌. دومین کاری که بسیار تاثیرگذار است و حتی رتبه‌ی اول را دارد تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای است. به دلیل اینکه هم بازخورد خوبی دارد هم هزینه‌‌ای مناسب‌. اما ما به دلیل احترام به قوانین کشورمان نخواستیم وارد این بازی‌ها شویم.

هاشمی طبا ادامه داد: شاخه‌ی سوم تبلیغ در شبکه‌های تلویزیونی است. متاسفانه ما تبلیغات بسیار کمی در تلویزیون داشتیم چرا که این امر بودجه‌ی بسیار هنگفتی می‌خواست که در توان پروژه‌ی ما نبود. 

حضور+عوامل+فیلم+سینمایی+کوزوو+در+خبرگزاری+برنا+ (5)

زمان مناسبی را برای اکران «کوزوو» انتخاب نکردیم

کوروش تهامی در خصوص زمان اکران «کوزوو» و چینش فیلم‌های روی پرده گفت: برنامه‌ریزها زمان مناسبی را برای اکران فیلم انتخاب نکردند. از آنجایی که در ماه محرم به سر می‌بریم ممکن است خیلی از خانواده‌ها به دلیل تعصبات خاصی که دارند ترجیحشان این باشد که فیلم‌های کمدی و مفرح را تماشا نکنند که این مسئله به فیلم ما لطمه می‌زند.

در ادامه هاشمی طبا گفت: قرار بود اکران «کوزوو» قبل از ماه محرم باشد اما به دلیل احترام به عاشورای حسینی تلاش کردیم که تاریخ آن را جابه جا کنیم. در روزهای عاشورا و سوم امام ما نتوانستیم هیچ تبلیغی برویم و فقط پوستر فیلم را رونمایی کردیم. ما یک بحث قانون داریم و یک بحث احترام. ما برای احترام به مخاطب و این ایام سعی کردیم تمام مسائل را رعایت کنیم. 

کوروش+تهامی-بازیگر

نمی‌خواستیم به هر قیمتی مخاطبم را بخندانیم

هاشمی‌طبا با یادآوری خاطره‌ای از سال‌های گذشته در خصوص نگارش فیلمنامه در ژانر کمدی عنوان کرد: به یاد دارم روزی که فیلمنامه را بازنویسی می‌کردم یکی از پیشکسوتان سینما به من توصیه‌ای کردند که بسیار جالب بود. ایشان به من گفت به فیلمنامه‌ات یک رقص، یک دعوا و چندتا شوخی غیرمتعارف اضافه کن و مطمئن باش فروش فیلمت پنج میلیارد اضافه می‌شود. از آنجایی که فیلمنامه‌ی «کوزوو» پتانسیل بالایی داشت امکان اضافه کردن خیلی شوخی‌ها و کنایه‌ها در آن بود اما من نمی‌خواستم به هر قیمتی مخاطبم را بخندانم.

هاشمی‌طبا ادامه داد: صحنه‌ای در فیلم را به یاد بیاورید که فرهاد آئیش(حاج محمود) در کیسه خواب گیر کرده است و در حال تقلا برای بیرون آمدن از کیسه و جا نماندن از نماز صبح است. اگر دقت کنید او به هیچ عنوان به کوروش تهامی(جمشید) نمی‌گوید که بلند شو و نمازت را بخوان. «کوزوو» می‌خواهد به دور از لودگی به مخاطب پیام دهد که نهی از منکر را از خودمان آغاز کنیم. پیامی که امیدوارم برای مخاطب تاثیرگذار و قابل لمس بوده باشد‌.

کوروش تهامی درباره دلیل پذیرش نقش(جمشید) در «کوزوو» توضیح داد: آورده‌ای که یک نقش می‌تواند برایم داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. پیش از این ژانر کمدی را در سریال «عصر پاییزی» تجربه کرده بودم‌. از آنجایی که بازیگر اهل چالشی هستم و مدام دوست دارم خودم را محک بزنم بعد از خواندن فیلمنامه «کوزوو» شخصیت(جمشید) برایم جالب شد برای همین پیشنهاد بازی در این فیلم را پذیرفتم.

دوست دارم بذر طنز و تفکر را در ذهن مخاطب بکارم

تهامی در خصوص نقش‌آفرینی در ژانر کمدی گفت: مدل اجرایی را در ژانر کمدی دوست دارم که مخاطب را به تفکر وادار کند. ممکن است تماشاگر در سالن بخندد اما بیش از آن دلم می‌خواهد وقتی از سالن خارج شد توانسته باشم بذر طنز و تفکر را در ذهن او کاشته باشم.

حمید ابراهیمی بازیگر دیگر فیلم سینمایی «کوزوو» که کمی دیرتر به ما ملحق شد از دلیل کم کاری‌اش در سینما گفت: من دوست دارم در سینما باشم و کارهای متفاوتی را بازی کنم اما وارد یکسری از بازی‌هایی که دوستان می‌خواهند نمی‌شوم. اصلا بلد نیستم که باید چه کار کرد به همین خاطر همیشه خارج از گود هستم‌.

او ادامه داد: متاسفانه این روزها می‌بینیم خبرنگاری که باید خط و مشی بدهد و جریان‌سازی کند لنزش دنبال خانم ایکسی می‌چرخد که در دنیای مجازی ادا و اطوارش بیشتر است. من با دیدن این صحنه‌ها عذاب می‌کشم و چون نمی‌توانم سکوت کنم در بعضی از جمع‌ها ظاهر نمی‌شوم. این کارها بلاهت است.‌

حمید+ابراهیمی-بازیگر

فیلم‌های مستقل نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین بیلبوردها بربیایند

هاشمی‌طبا در مورد چگونگی تبلیغ از طریق بیلبوردهای شهری گفت: یکی از مواردی که در تبلیغ یک فیلم سینمایی اهمیت دارد استفاده از بیلبوردهای شهری است. منتها این روزها بیلبوردها بیشتر برای سریال‌های شبکه‌های نمایش خانگی استفاده می‌شوند و ما فیلم‌های سینمایی کمتری را می‌بینیم که توسط این بیلبوردها حمایت شوند. با وجود هزینه‌های سنگین منطقا فیلم‌های مستقل نمی‌توانند از پس این قضیه بربیایند حالا اینکه چطور برخی از فیلم‌ها می‌توانند این خودش جای بحث دارد. 

هاشمی‌طبا تاکید کرد: کمتر از ۴۰ درصد از فروش فیلم‌ها به کارگردان می‌رسد. پس چگونه فیلمی که با هزینه‌ی میلیاردی ساخته شده حالا دارد یک هزینه‌ی میلیاردی دیگر هم برای بخش تبلیغاتش انجام می‌دهد؟ اگر از نظر بیزینسی به این موضوع نگاه کنیم هیچ منطقی پشت این امر ننشته است.

«کوزوو» مظلوم واقع شد

ابراهیمی در خصوص عدم حمایت دولت از فیلم سینمایی «کوزوو» عنوان کرد: در دنیای هنر به بعضی پدیده‌ها نگاه ویژه‌ای نمی‌شود. فکر می‌کنم یکسری افراد و یکسری فیلم‌ها مانند «کوزوو» مظلوم واقع می‌شوند. عده‌ای می‌گویند فیلم‌های کمدی بسازید که خانواده‌ها بتوانند با فرزندانش در سینما تماشا کنند. وقتی هم که فیلم کمدی خوبی مانند «کوزوو» ساخته می‌شود هیچ توجه و حمایتی از آن نمی‌شود. ما را سردرگم کرده‌اند. نمی‌دانیم کدام کار درست و کدام نادرست. چرا فیلم‌ ما بولد نمی‌شود؟ مثلا اگر فیلم آقای «مهرجویی» بود بولد می‌شد؟ نه، من می‌گویم یکسری از آدم‌ها منافعشان در این است که یک فیلم نفروشد تا فیلم‌های خودشان را مطرح کنند. 

سپس کوروش تهامی با بیان اینکه عمیقا معتقد است «کوزوو» اثری متفاوت با سایر کمدی‌هاست تشریح کرد: «کوزوو» اثری در ژانر کمدی است اما کمی با کمدی‌های مرسوم متفاوت است چرا که کمی خاص‌تر پیش رفته‌ است و به هر قیمتی نخواسته‌ تماشاگر را بخنداند. این فیلم به طور رسمی اولین تجربه‌ی کارگردانی آقای هاشمی‌طبا بود بنابراین ایشان می‌توانستند برای اینکه فیلم مخاطبین عام بیشتری داشته باشد ترفندهای دیگری را به کار بگیرند اما عملا انتخاب‌های متفاوت‌تری را انجام دادند. 

حضور+عوامل+فیلم+سینمایی+کوزوو+در+خبرگزاری+برنا+ (4)

پروژه‌هایی که با حمایت ساخته می‌شوند مورد استقبال مردمی قرار نمی‌گیرند

هاشمی‌طبا عنوان کرد: پروژه‌هایی که با حمایت ساخته می‌شوند مورد استقبال مردمی قرار نمی‌گیرند. اگر به دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید در بازه‌ی زمانی چند ساعت در یک روز آمار فروش این فیلم‌ها را بالا می‌برند و بعد به یکباره این صعود متوقف می‌شود. چند روز گذشته جدول را نگاه می‌کردم متوجه شدم فیلمی که سه مرحله از ما پایین‌تر بود به یکباره فروشش پنج برابر روز قبل شده و همانجا ثابت ایستاده است.

هاشمی‌طبا در پایان صحبت‌های خود گفت: از بین فیلم‌هایی که در حال حاضر در چرخه‌ی اکران قرار دارند چند فیلم فروش بیشتری دارند که آن‌ فیلم‌ها از نظر ژانری با ما متفاوت‌اند و پیش از این سابقه‌ی حضور در جشنواره‌ فجر را داشته‌اند بنابراین مقایسه‌ی «کوزوو» با آن‌ها درست نیست. در کل شرایط حال حاضر سینما اصلا خوب نیست‌. یک ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید: مرگ دسته جمعی، عروسی است.

خبرنگار: تبسم کشاورز 

انتهای پیام