شهرخبر

توافق هسته‌ای ایران و اقدامات اسرائیل

رسانه‌های آمریکایی متعدد به بخشی از نگرانی اسرائیل به عنوان مسئله‌ای انتخاباتی نگاه می‌کنند که به شکل کمپین‌های تبلیغاتی داخلی اسرائیل میان طرف‌های ائتلاف حاکم و نخست وزیر سابق، بنیامین نتانیاهو، نمود می‌یابد.

توافق هسته‌ای ایران و اقدامات اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

توافق هسته‌ای ایران مسئله‌ای است که دولت اسرائیل را بیشتر از هر طرف دیگری سرگرم کرده و کمتر از دو ماه مانده به انتخابات زودهنگام مجلس این رژیم توجه و گفت وگوها را در عرصه عمومی به خود اختصاص داده است.

در ماه اوت نگرانی اسرائیل بیشتر شد زمانی که احتمال توافق افزایش یافت و روی برخی جزئیات میان تهران و واشنگتن به وسیله کانال اتحادیه اروپا حل و فصل صورت گرفت. این مسئله باعث شد اخیرا وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس موساد به واشنگتن سفر کنند تا بر دولت آمریکا فشار بیاورند و درخصوص نگرانی های اسرائیل از تبدیل شدن ایران به دولتی اتمی و قوی ترین قدرت در منطقه در اثر توافق و تهدید موجودیتی اسرائیل صحبت کنند.

رسانه‌های آمریکایی متعدد به بخشی از نگرانی اسرائیل به عنوان مسئله‌ای انتخاباتی نگاه می‌کنند که به شکل کمپین‌های تبلیغاتی داخلی اسرائیل میان طرف‌های ائتلاف حاکم و نخست وزیر سابق، بنیامین نتانیاهو، نمود می‌یابد. نتانیاهو در سال 2015 توافق هسته‌ای را اشتباهی تاریخی توصیف کرد و تعهد اسرائیل به آن را نپذیرفت؛ اما به محض این که توافق واقعیت پیدا کرد و محقق شد، مسئله هسته‌ای ایران از رادار سیاسی در اسرائیل و گفتمان عمومی دور شد.

به این ترتیب بعید نیست نگرانی کنونی اسرائیل هنگام احیای توافق از میان برود و احتمال می‌رود تمرکز اسرائیل از قضیه هسته‌ای به تمرکز روی قدرت ایران برای تهدید اسرائیل از طرق دیگر غیر هسته‌ای به ویژه برنامه موشک‌های بالستیک و حضور روز افزون این کشور در سوریه منتقل شود. این امر تایید می‌کند که حمله نظامی مستقیم به تاسیساتت هسته‌ای ایران تا حد زیادی مطرح نیست؛ اما درهای درگیری نظامی با ایران در سطوح مختلف باز خواهد ماند. به ویژه این‌که اسرائیل معتقد است باید با شرایط جدید مقابله کند؛ زیرا هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد.

این امر مستلزم آن است که اسرائیل بر این مسئله پافشاری کند که بر این توافق یا هر توافق دیگری پایبند نخواهد بود و به استفاده از راه‌ها و ابزارهای در دسترس برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به دولتی اتمی ادامه خواهد داد و باید آماده باشد و بتواند به تنهایی از طریق تضمین یک گزینه نظامی قابل اعتماد و قوی و توانایی برای از میان بردن تهدید ایران از هر طریقی که مناسب بداند از توانمند شدن هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

تاکنون به نظر می‌رسد عملیات خرابکارانه علیه پروژه هسته‌ای ایران مؤثرترین، سودمندترین و کم‌هزینه‌ترین روشی است که از حمایت آمریکا برخوردار است و طبق توافق میان یائیر لاپید و بایدن ادامه خواهد یافت و به اسرائیل آزادی عمل کامل برای انجام هر آنچه را که درست می‌بیند، اعطا می‌کند تا به این ترتیب از احتمال تبدیل شدن ایران به یک تهدید هسته‌ای جلوگیری کند.

هیچ کدام از این کارها تا کنون نتوانسته جلوی پیشرفت هسته ای ایران را بگیرد، گزینه نظامی نیز به نظر می رسد آن قدر غیرممکن باشد که اسرائیل حتی توانایی فکر کردن درباره آن را ندارد. برای همین فعلا مجبور است تا زمانی که بتواند حمایت خارجی برای آن کسب کند به فشارهای منطقه ای و لابی گری در ایالات متحده و تشدید فشارهایش ادامه دهد. 

منبع: دیپلماسی ایرانی