شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا#نوجوانان

هشدار: آلودگی هوا قلب نوجوانان را هدف می‌گیرد!

محققان آمریکایی می‌گویند آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد ضربان نامنظم قلب در نوجوانان شده و آنها را در معرض خطر مرگ ناگهانی و بیماری‌های قلبی قرار دهد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه پنسیلوانیا، نوجوانان ۱۷ ساله را در هریسبورگ و پنسیلوانیا رصد کرده و متوجه شدند از هر ۵ نفر ۴ نفرشان از ضربان نامنظم رنج می‌برند.

به گفته محققان دلیل اصلی آن ذرات موجود در هوای آلوده است که منجر به التهاب می‌شود.

محققان این دانشگاه دریافتند تقریباً ۸۰ درصد از ۱۷ ساله‌های ردیابی شده از این عارضه رنج می‌برند که از نظر پزشکی به عنوان آریتمی شناخته می‌شود.

آنها گفتند این اولین مطالعه‌ای بود که متوجه شدند نوجوانان ممکن است به دلیل آلودگی هوا با مشکلات قلبی روبرو شوند. قبلا این پیوند فقط برای بزرگسالان پیشنهاد شده بود.

در این تحقیق – به نام مطالعه کوهورت کودک در ایالت پن – حدود ۷۰۰ فرد ۶ تا ۱۲ سال از هریسبورگ و پنسیلوانیا برای بررسی سلامت قلبی عروقی خود انتخاب شدند.

هفت سال و نیم بعد، زمانی که بیشتر آنها حدود ۱۷ سال داشتند، برای یک قرار ملاقات دعوت شدند.

به عنوان بخشی از مطالعه اولیه، هر کدام در معرض حدود ۱۷ میکروگرم ذرات معلق (ug/m3 – PM2.5) – یا آلودگی هوا – در هوا در روز بودند که نصف حد ایمن تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده است.

در آن زمان آنها همچنین دارای یک دستگاه برای نظارت بر آلودگی هوا و یک دستگاه جداگانه برای بررسی ریتم نامنظم قلب در ۲۴ ساعت بودند.

ریتم نامنظم قلب، انقباضات زودرس عضله قلب است که اغلب به عنوان “ضربان از دست رفته” توصیف می‌شود.

این تیم دنبال دو چیز بودند: انقباضات دهلیزی زودرس، زمانی که دهلیزها – حفره های بالای قلب – زود منقبض می‌شوند، و انقباضات زودرس بطنی، یا زمانی که بطن‌ها – حفره‌های پایینی – زود منقبض می‌شوند.

نتایج نشان داد که ۷۹ درصد از شرکت کنندگان حداقل یک ضربان قلب نامنظم در طول دوره مطالعه ۲۴ ساعته داشتند.

از این تعداد، ۴۸ درصد هر دو نوع، ۴۰ درصد فقط انقباض زودرس دهلیزی و ۱۲ درصد فقط انقباض زودرس بطنی داشتند.

البته هیچ ارتباطی بین غلظت PM و تعداد انقباضات نامنظم وجود نداشت.

افرادی که از ضربان قلب نامنظم رنج برده، ممکن است در قفسه سینه خود احساس بال زدن یا تند تند داشته باشند.

ذرات خروجی اگزوزها که وارد ریه و خون شده، عامل التهاب هستند.

کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای ایالات متحده از دهه ۷۰ و ۸۰ به شدت بهبود یافته است، اما بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند دود ناشی از وسایل نقلیه و صنعت همچنان یک خطر برای سلامتی مردم است.

به گفته محققان، دود ناشی از خودروها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌ها ممکن است باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در نوجوانان شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا حتی مرگ ناگهانی را در آنها افزایش دهد.

سازمان بهداشت جهانی گفته است روزانه یک میلیارد نفر هوای ناسالم تنفس می‌کنند.

به گفته کارشناسان بهترین راه برای دوری از هوا استفاده از ماسک در برابر آلودگی است.