شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اردوغان#رئیس‌جمهور

توضیح مقام ترکیه‌ای درباره آمادگی اردوغان برای دیدار با اسد

توضیح مقام ترکیه‌ای درباره آمادگی اردوغان برای دیدار با اسد

پس از گزارش یک روزنامه ترکیه‌ای درباره تمایل رئیس‌جمهور این کشور برای دیدار با همتای سوری، یک مقام ارشد حزب حاکم در ترکیه توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش مشرق، «اورهان میری اوغلو» عضو هیأت تصمیم‌گیرندگان و هیأت اجرایی حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم در ترکیه) در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آماده دیدار با «بشار اسد» همتای سوری خود است.

بنابر گزارش عصر امروز (جمعه) اسپوتنیک، این مقام حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان یک راهکار بدون رئیس‌جمهور اسد در سوریه هستند؛ اما امروز روشن شده است که این مسئله به علت تغییر شرایط غیرممکن است».

وی اضافه کرد: «علی‌رغم جنگ و بحرانی که سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور اسد و حزب سوری بعث قدرتشان را تا حدی در این کشور حفظ کردند. امروز روشن شده است که ایده کنار زدن اسد از حزب بعث و دست‌یابی به یک راهکار برای بحران این کشور دیگر به علت تغییر شرایط مناسب نیست».

اورهان میری اوغلو همچنین اشاره کرد که محافل دولتی ترکیه و به‌ویژه رئیس‌جمهور این کشور و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق استقبال می‌کنند و این ایده را رد نمی‌کنند.

میری اوغلو در این خصوص توضیح داد: «قرار بود دیداری میان اردوغان و همتای سوری او یعنی اسد در حاشیه نشست شانگهای در سمرقند برگزار شود. من نمی‌دانم که آیا اسد در این نشست شرکت کرده است یا خیر؛ اما حضور او در این نشست مطرح شد. ما در نشست هیأت تصمیم‌گیرندگان و هیأت اجرایی حزب عدالت و توسعه در تاریخ دوازدهم ماه سپتامبر جاری درباره امکان دیدار اسد و اردوغان در حاشیه این نشست در صورت حضور اسد متقاعد شدیم.»

این مقام حزب عدالت و توسعه در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه آیا «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه برای دیدار با «علی مملوک» همتای سوری خود به دمشق رفته است یا خیر، بیان کرد: «احتمال دارد که فیدان با همتای سوری خود -مملوک- دیدار کرده باشد زیرا سرویس‌های اطلاعات در حال فضاسازی برای بهبود روابط بحرانی دو کشور هستند. من فکر می‌کنم که فیدان با مملوک به منظور زمینه‌سازی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق دیدار کرده باشد. می‌توان این اقدام فیدان را گامی اولیه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دانست. این طبیعی و ناگزیر است».

او در ادامه گفت که در شرایط حضور حزب کارگران کردستان در سوریه، خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه در حال حاضر مطرح نیست. اورهان میری اوغلو مدعی شد: «علت حضور نیروهای ترکیه در سوریه، حزب کارگران کردستان و تهدید آن‌هاست و ترکیه سعی دارد از تمامیت اراضی و وحدت ملی خود محافظت کند. این در حالی است که حزب کارگران کردستان در تلاش است موجودیتی در شمال سوریه تأسیس کند که این گام ترکیه را تهدید می‌کند. در نتیجه درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش و عدم حمایت از معارضان مسلح سوریه در شرایط حضور نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که حزب کارگران آن را مدیریت می‌کند، مسئله‌ای است که نقشی در فرایند گفت‌وگو ندارد و کاملا غیرواقعی است».

وی در پایان گفت که ارتش ترکیه ممکن است در صورت از بین رفتن این تهدید از خاک سوریه خارج شود و این رخ نخواهد داد مگر زمانی که حزب کارگران کردستان ریشه‌کن شود.

این توضیحات پس از آن ارائه شده است که روزنامه «حریت» ترکیه در گزارشی نوشت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در نشستی با اعضای حزب عدالت و توسعه، در روز دوشنبه، برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

خبرگزاری «رویترز» نیز، شامگاه پنجشنبه، مدعی شد «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و «علی مملوک» همتای سوری او طی چند هفته گذشته در دمشق با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گفته کارشناسان سیگنال‌های مثبت ترکیه برای بهبود روابط با دولت سوریه، آن هم پس از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از انواع گروهک‌های تروریستی در شرایطی است که ترکیه در سال آتی میلادی با انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه است و آنکارا تلاش دارد خود را از معرکه سوریه بیرون بکشد و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان بازگرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

   
منبع: فارس