رییس جمهور در بیست و دومین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان  گفت تعامل و پیوستگی حداکثری با کشورهای منطقه از جمله اعضای سازمان شانگهای و حضور موثر در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی را در کانون سیاست خارجی ایران دانست.

ابراهیم رییسی در ادامه سخنان خود گفت علاوه بر نقش آفرینی در جهت تضمین ثبات و امنیت در منطقه، به ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری و افراط‌گرایی، ‌قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی و همچنین میزبانی از میلیون‌ها تن از آوارگان کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران راهبرد "تعمیق چندجانبه‌گرایی اقتصادی" را در دستور کار خود دارد.

رییس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست های آمریکا در قبال کشورهای مستقل تاکید کرد در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفته و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد تحمیل خواسته‌ها و قوانین داخلی خود بر نظام بین‌الملل و کشورهای دارای حاکمیت و استقلال برآمده و استفاده گسترده از اهرم "اجبار" را در دستور کار خود قرار داده است. بدون تردید،‌ یکجانبه‌گرایی آمریکا، به دنبال عقب نگه‌داشتن کشورها از مسیر توسعه مستقل خود است. سازمان همکاری شانگهای در مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه نیازمند اتخاذ راهکارهای نوین و تدابیر ویژه است؛

رییسی با توجه به گسترش مراودات تجاری میان کشورهای عضو همکاری شانگهای پیشنهاد کرد برای غلبه بر ضعف‌های زیرساختی که می‌تواند مانع از توسعه پرشتاب تجارت میان اعضا شود ضروری است تأمین مالی پروژه‌های لجستیکی و تسهیل کننده تجارت در اولویت قرار گیرد.

رییس جمهور ادامه داد در این راستا ساز و کار "مبادلات بین بانکی" و "تأمین مالی سازمان همکاری شانگهای" قادر به ایفای نقش مهمی است. همچنین شتاب در انعقاد موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و نیز همکاری‌های گمرکی نقش مهمی در تسهیل تجارت در منطقه خواهد داشت.

رییس دولت سیزدهم علاوه برهمکاری‌های مالی- بانکی بر گسترش همکاری درحوزه های مهم مواصلات و امنیت انرژی  به عنوان دو حوزه کلیدی و مهم برای سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید کرد. رییسی از برنامه ایران برای توسعه کریدور شمال – جنوب و سرمایه‌گذاری عظیمی که روی آن انجام داده، خبر داد.

رییس جمهور گفت مایلم اعلام نمایم شبکه حمل و نقل و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران و نیز ظرفیت‌های بندری ما در دریای خزر، خلیج فارس،‌ دریای عمان و اقیانوس هند در خدمت تقویت مواصلات در سازمان همکاری شانگهای می‌باشد.

همچنین حوزه سلامت نیز در سخنرانی رییس جمهور جایگاه ویژه ای داشت و رییسی از آمادگی ایران  برای میزبانی از دبیرخانه همکاری‌هایِ بخشِ سلامتِ شانگهای خبر داد و بدینوسیله از وزرای کشورهای عضو، برای برگزاری اولین نشست حوزه سلامت شانگهای در ماه دسامبر سال جاری میلادی دعوت کرد.

رییسی با اشاره به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای گفت دارندگان عظیم‌ترین ذخایر انرژی جهان در کنار اقتصادهای بزرگ مصرف کننده انرژی، در سازمان همکاری شانگهای حضور دارند. سایر کشورهای عضو نیز دارای مزیت‌های فوق‌العاده ترانزیتِ انرژی بین مراکز تولید و کانون‌های مصرف هستند. این ترکیب، مستعدِ شکل‌گیری همکاری‌های متنوع و موثر در حوزه انرژی است. همکاری در حوزه‌هایی نظیر ایجاد بازارهای برقِ سازمان شانگهای و اتصال آنها با سایر شبکه‌های برقِ منطقه بازار برق در حالِ تاسیس در سازمان اکو و همچنین همکاری در تامین نیازهای نفتی و گازی کشورهای عضو از جمله موارد قابل توجه می‌باشد.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تروریسم و امنیت اشاره کرد و با انتقاد از سیاست های آمرمیکا در قبال افغانستان گفت منطقه ما طی چند دهه گذشته طعم تلخ مداخله خارجی را چشیده و حاصل آن چیزی جز ایجاد تروریسم و اشاعه ناامنی نبوده است. نتیجه آن نیز شرایطی است که هم اکنون در افغانستان با آن مواجهیم. آمریکا نه تنها از شکست خود در افغانستان درس نگرفته بلکه همچنان سیاست اشاعه ناامنی و مداخله‌جویی را به سمت دیگر مناطق آسیایی تسری می‌دهد.

رییس دولت سیزدهم سیاست های ناتو را تهدیدی برای مناطق مختلف دانست و گفت استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد. ما همواره بر رعایت تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و نفی هرگونه تغییر در مرزهای شناخته‌شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان تاکید کرده‌ایم. طرفین بایستی اختلافات خود را از طریق گفتگو و بصورت مسالمت آمیز و بر اساس حقوق بین‌الملل حل و فصل نمایند.

رییس جمهوردر پایان سخنرانی خود گفت  حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای، این عضویت به عنوان یکی از تحولات مهم در تاریخ این سازمان ثبت خواهد شد.