شهرخبر

با تمرکز بر موسیقی مقامی؛

آریا عظیمی‌نژاد برای «کاتب اعظم» آهنگسازی کرد/همکاری با پیرغلامان

آریا عظیمی‌نژاد برای «کاتب اعظم» آهنگسازی کرد/همکاری با پیرغلامان

آریا عظیمی‌نژاد برای آهنگسازی «کاتب اعظم» به سراغ موسیقی مقامی آیینی رفته و ۸ پاساژ یا گذر موسیقایی را برای میان‌پرده‌های این کار در دست تولید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تله‌تئاتر اقتباسی «کاتب اعظم» با قصه‌ای از کاتبان قیام عاشورا، این روزها آخرین مراحل فنی خود را برای نمایش از رسانه ملی طی می‌کند.

این مجموعه نمایشی ۷ قسمتی به تهیه‌کنندگی مرکز سریال سوره در حالی طی یک ماه اخیر جلوی دوربین رفته و همزمان با اربعین حسینی آماده پخش می‌شود که بیش از یک دهه از تغییر رویکرد تلویزیون در قبال تله‌تئاتر و به حاشیه راندن آن می‌گذرد و اکنون پس از سال‌ها شاهد ساخت اثری تاریخی در این قالب هستیم.

نکته جالب توجه در خصوص «کاتب اعظم» آن است که این روزها آریا عظیمی‌نژاد برای آهنگسازی این پروژه به سراغ موسیقی مقامی آیینی رفته و ۸ پاساژ یا گذر موسیقایی را برای میان‌پرده کار در دست تولید دارد.

او قصد دارد در این تله‌تئاتر تجربه ساخت قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» با صدای مرحوم کریمخانی و در وصف امام رضا (ع) را این بار در رثای امام حسین (ع) تکرار کند و در همکاری با پیرغلامان حسینی، برای هر قسمت «کاتب اعظم» یک قطعه آیینی مرتبط با فضای فیلمنامه بسازد.

آریا عظیمی‌نژاد برای «کاتب اعظم» آهنگسازی کرد/همکاری با پیرغلامان

عظیمی‌نژاد اکنون مشغول ساخت این قطعات است تا با تصویرسازی به کار رفته در صحنه، از این امکان برای فضاسازی احساسی و حماسی بهتر اثر کمک گیرد.

ابوالفضل مشکینی، سیدمحسن هاشمی، شهروز حبیبی، ذبیح‌الله ترابی و… از جمله پیرغلامانی هستند که این آواهای مقامی را می‌خوانند.

«کاتب اعظم» که اقتباسی از رمان «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق است، قصه کاتبان سپاه یزید در واقعه کربلاست. روایت این تله‌تئاتر از نیمه‌های شب عاشورا آغاز می‌شود و تا عصر واقعه ادامه دارد.

این مجموعه نمایشی به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی، داستان شبانی است که فرزند کاتب فراری و کشته‌شده دربار معاویه است و آمده تا در ظهر عاشورا مواجهه سپاه شمر و عمربن سعد را با لشکر امام حسین (ع) ببیند و بنویسد.

پخش «کاتب اعظم» با بازی امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی و… از یکشنبه ۲۷ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ به صورت شبانه از شبکه دو سیما آغاز می‌شود.