شهر خبر

در واکنش به فروش تسلیحات به تایوان؛

چین رؤسای بوئینگ و ریتون را تحریم کرد

چین رؤسای بوئینگ و ریتون را تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز از تحریم مدیران عامل شرکت های بوئینگ و ریتون به دلیل فروش تسلیحات به تایوان، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، «مائو نینگ» (Mao Ning) سخنگوی وزارت خارجه چین امروز جمعه اعلام کرد: به دلیل حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی پکن، دولت تصمیم گرفت تا مدیر عامل شرکت ریتون و مدیر عامل شرکت بوئینگ را به دلیل فروش تسلیحات به تایوان تحریم کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص اضافه کرد: چین به اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای حفظ حاکمیت و منافع امنیتی خود مطابق با تحولات در شرایط و اوضاع ادامه خواهد داد.

مصوبه جدید سنای آمریکا در گسترش حمایت نظامی از تایوان، پیشتر هم واکنش دولت چین را به همراه داشت.

«مائو نینگ» دیروز پنج شنبه تاکید کرد که اگر این مصوبه پیش برود، بر روابط ایالات متحده و چین تأثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اقدام جدید سنای ایالات متحده در بسط حمایت از تایوان را به عنوان ارسال یک سیگنال نادرست جدی به نیروهای جدایی طلب استقلال تایوان ارزیابی کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد.

وی در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه چین تاکید کرد که چین قاطعانه با این امر مخالف است و به طرف آمریکایی اعلام کرده است که تنها یک چین در جهان وجود دارد، تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است و چین بدون هیچ گونه تغییری بر اتحاد مجدد کامل این کشور تاکید دارد.

کمیته روابط خارجی سنا آمریکا به تازگی طرحی را به تصویب رساند که بر مبنای آن به طور قابل توجهی حمایت نظامی ایالات متحده از تایوان را افزایش می یابد. بنا بر مفاد طرح مصوب از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا؛ میلیاردها دلار کمک امنیتی دیگر از سوی واشنگتن به تایپه اختصاص می یابد. آمریکا این اقدامات را با به بهانه گسترش حضور نظامی چین در اطراف تایوان به انجام می رساند.