شهر خبر

بایدها و نبایدهای پیاده‌روی اربعین

بایدها و نبایدهای پیاده‌روی اربعین

ابنا نوشت: حضرت آیت الله المعظمی سیستانی، مرجعیت عالی دینی شیعیان در عراق درباره اهمیت زیارت اربعین حسینی و جنبه های تربیتی و اخلاق این مراسم میلیونی پیام داد.

حضرت آیت الله المعظمی سیستانی، مرجعیت عالی دینی در عراق توصیه های مبنی بر توجه به جنبه های تربیتی و اخلاقی مراسم میلیونی اربعین کرد و نوشت که باید بر روحیه کار و اخلاص به خدا در طول مراسم اربعین امام حسین(ع) متمرکز بود.

این مرجعیت بر توجه به ارزش واقعی کار توصیه کرد و گفت: الله الله فی الاخلاص. زیرا ارزش کار انسان و برکت آن در میزان اخلاصش به خداوند متعال است. زیرا خداوند تنها آنچه برای او خالص باشد، می پذیرد. کار خالص برای خداوند در زندگی و فراتر از آن جاویدان باقی خواهد باشد.

آیت الله سیستانی از نظر پاکسازی شعائر از ناخالصی های نامتناسب، توصیه کرد که خداوند در پوشش و حجاب است، زیرا از مهم‌ترین چیزهایی است که اهل بیت(ع) به آن توجه می کند حتی در سخت‌ترین شرایط در روز کربلا، در آن ایده آل بودند.آنها از اقدامات دشمنانشان اذیت نشدند، آنگونه که از هتک حرمت به مقدساتشان در میان مردم آسیب دیدند.

مرجعیت عالیقدر شیعیان گفت: باید همه زائران به ویزه زنان مومن عفاف را در رفتار، لباس ها و ظاهر خود رعایت کنند و از هرچیزی که عفاف را خدشه دار می کند، مانند لباس های تنگ، زینت های حرام و آمیختگی های مذهوم پرهیز کنند. باید همه چیز رعایت شود تا این آیین مقدس از آلودگی های ناپسند پاک باشد.

در توصیه آیت الله سیستانی آمده است: حکمت زیارت این مناظر، آگاهی از سیره معصومین و پیروی از رویکرد صحیح آنها و یادآوری خداوند متعال است تا خداوند و آموزش ها و احکام الهی یادآوری شود.

در این توصیه آمده است: یکی از اولویت های زیارت اربعین، یادآوری فداکاری و جانفشانی امام حسین(ع) است تا از آنها یاد بگیریم که چگونه مجاهد میانه میدان ایستاده است.حتی اگر مردم او را تنها بگذارند به کلام حق چنگ می زند و به سوی خداوند سفر می کند و هرچه دارد در راه اعتقاد و ایمانش فدا می کند و کلام حق را برپا می کند و باطل را رد می کند.

این مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق درباره آداب راه، گفت: باید به رعایت آموزه های دین مانند اصلاح، عفو، گذشت، ادب حرام های راه و سایر معانی نیکو وفضایل توجه داشت.

حضرت آیت الله المعظمی سیستانی بر تشویق به پایبندی بر اقامه نماز تاکید کرد و گفت: نماز شرط قبولی اعمال است. خداوند در نماز است. همانطور در حدیث شریف آمده است: نماز ستون دین و معراج مومن است. اگر نماز پذیرفته شود، هرچیز دیگری پذیرفته می شود و اگر رد شد، هرچیز دیگری رد می شود. باید به نماز اول وقت پایبند بود. زیرا محبوب‌ترین بندگان خدای متعال در نزد او سریع‌ترین اجابت کننده است. مومن در آغاز وقتش نباید به اطلاعت دیگر مشغول باید.

زیرا نماز بهترین طاعت است. اهل بیت(ع) می فرمایند که شفاعت ما شامل کسی حال کسی که نماز را کوچک بشمارد، نخواهد شد.
۶۵۶۵