شهر خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

خدمت رسانی بزرگ ترین بیمارستان هلال احمر در کربلا

خدمت رسانی بزرگ ترین بیمارستان هلال احمر در کربلا

شاید بتوان بیمارستان امام حسین در کربلا را بزرگ ترین و مجهزترین پایگاه هلال احمر نه تنها در کربلا که در کل کشور عراق دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، کربلا مقصد نهایی عشاق اباعبدالله است و ازدحام جمعیت زوار در آن بیش از هر نقطه دیگری در عراق است. طبیعی است که این ازدحام بر تعداد بیماران هم اضافه کند؛ خصوصاً آنکه بسیاری از زوار که در طول مسیر به یک بیماری دچار می‌شوند خود را به کربلا می‌رسانند و سپس برای درمان به فکر امدادگر می‌افتند.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم به همین دلیل هشت پایگاه خود را در شهر کربلا قرار داده و سه پایگاه را هم در مسیر پیاده‌روی و در نزدیکی این شهر قرار داده تا بتواند پاسخگوی زائران بیمار باشد.

بیمارستان امام حسین؛ بزرگترین مرکز امداد هلال احمر در کربلا

شاید بتوان بیمارستان امام حسین در کربلا را بزرگترین و مجهزترین پایگاه هلال احمر نه تنها در کربلا که در کل کشور عراق دانست. یک بیمارستان آموزشی با امکانات کامل که به صورت صد در صدی در اختیار هلال احمر قرار دارد و پرسنل عراقی آن نیز همگام با نیروهای هلال احمر ایران در خدمت زوار هستند.

زائران بیمار با مشکلی که به بیمارستان امام حسین مراجعه می‌کنند؛ در ابتدا به اورژانس بیمارستان هدایت شده و پس از پذیرش اولیه خیلی سریع توسط چهار پزشک شیفت که همه ایرانی هستند ویزیت می‌شوند و پس از آن نسخه به دست به سمت داروخانه رفته و یا اگر مصدومیت بیشتری داشته باشند به کمک پرستاران با برانکارد به بخش‌های دیگر بیمارستان منتقل می‌شوند.

بیمارانی که حال بدتری دارند هم پس از درمان اولیه با آمبولانس و یا اتوبوس آمبولانس به سمت مرزهای کشور منتقل می‌شوند.

منوچهر بابایی مسئول بیمارستان امام حسین هلال احمر در شهر کربلا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روزانه ۲۰ تا ۲۵ اتوبوس آمبولانس از بیمارستان امام حسین به سمت مرز مهران اعزام می‌شوند، گفت: تیم کاملی از پزشکان متخصص و فوق تخصص را به همراه پرستاران مجرب در اختیار داریم. زوار بیماری که به بیمارستان امام حسین منتقل می‌شوند پس از درمان اولیه و به وجود آمدن شرایط پایدار جسمی در بخش اورژانس، سی سی یو و یا آی سی یو، به بخش‌های دیگر و یا بیمارستان‌های شهر عراق و یا به کشورمان منتقل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان عراقی بیمارستان امام حسین نهایت همکاری را با هلال احمر داشته اند، گفت: خوشبختانه هلال احمر از تمام ظرفیت‌های بیمارستان امام حسین از قبیل آزمایشگاه، سونوگرافی، سی تی اسکن و غیره استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وجود هشت پایگاه هلال احمر در شهر کربلا باز هم بیمارستان امام حسین با ازدحام بیماران مواجه است؛ گفت: تمام بیمارانی که امکان مداوای آنها در دیگر پایگاه‌های هلال احمر در کربلا وجود ندارد؛ به بیمارستان امام حسین منتقل می‌شوند و همین مسأله موجب ازدحام جمعیت زائران بیمار می‌شود و وظیفه ما را در مداوا و رسیدگی سریع در درمان آنان بیشتر می‌کند. با این حال نسبت به سال‌های گذشته، ظرفیت‌های این بیمارستان بسیار بیشتر شده و ما در مداوای بیماران پیشرفت بیشتری داشتیم.

بایایی با بیان اینکه به رغم این پوشش ۱۰۰ درصدی در مداوای بیماران، ما نیازمند اعزام برخی از آنها به کشور هستیم، گفت: برخی از بیماری‌ها یا مشکلات جسمی نیازمند درمان طولانی بوده که لازم است بیمار را هر چه سریع‌تر به کشور بازگردانیم. بیمارانی که با انواع شکستگی‌ها مواجه می‌شوند یا دچار سکته می‌شوند؛ لازم است پس از درمان اولیه برای سپری کردن طول درمان به کشور بازگردند.

این دسته از بیماران را ما زیاد در عراق نگه نمی‌داریم و پس از ایجاد شرایط پایدار در بیمار با اتوبوس آمبولانس‌های هلال احمر به مرزها اعزام می‌کنیم.

بابایی خاطر نشان کرد: بیمارستان امام حسین در ۲۴ ساعت ۳ شیفت کاری دارد که در هر شیفت ۳۰ پرسنل اعم از پزشک متخصص و فوق تخصص حضور دارند. از هفدهم شهریور ماه تا زمانی که زوار ایرانی برای درمان به ما مراجعه کنند؛ در این بیمارستان حاضر خواهیم بود.