شهرخبر

با مصارف زیست پزشکی؛

محققان ایرانی حسگر pH با قابلیت های ارتقا یافته ابداع کردند

محققان ایرانی حسگر pH با قابلیت های ارتقا یافته ابداع کردند

محققان ایرانی یک حسگر سنجش pH از جنس شیشه ابداع کرده اند که دقت بالایی دارد وانعطاف پذیر است، بنابراین می توان در موارد مختلف از جمله مصارف زیست پزشکی آن را به کار برد.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از حسگر pH فعلی با یک غشا از جنس شیشه به عنوان قطعه حس کننده ابداع شده اند زیرا الکترودهای مبتنی بر شیشه در شرایط مختلف، مزایای مختلفی مانند تطبیق پذیری، دقت بالا و پایداری عالی در شرایط مختلف دارند.

اما حجیم بودن و قابلیت های مکانیکی ضعیف سبب شده حسگرهای مبتنی بر شیشه برای کاربردهای انعطاف پذیر یا پوشیدنی مناسب نباشند.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری رحیم رحیمی، ستوده صداقت و سینا نجاتی پژوهشگران ایرانی برای نخستین بار یک حسگر pH مبتنی بر شیشه انعطاف پذیر توسعه داده اند که برای مصارف زیست پزشکی و محیط هایی که انعطاف پذیری و پایداری حسگر برای نظارت طولانی مدت و به طور واقعی بسیار مهم است.

این حسگر با روشی آسان و با استفاده از پلاسما اتمسفری سرد ابداع شده که در آن یک پوشش از جنس سیلیکا حساس به pH روی از یک پیش‌ساز سیلوکسان بر روی یک الکترود کربن رسوب کرد.

محققان برای ارتقای حساسیت و پایداری حسگر یک مرحله پس فراوری را نیز انجام دادند که شامل بازپخت الکترود پوشش داده شده سیلیکا در دماهای بالا بود. این فرآیند بهینه سازی شد تا به این ترتیب وجود خواص مهمی مانند تخلخل و عملکرد هیدراتاسیون در حسگر تضمین شود و در نتیجه میزان حساسیت ابزار علاوه بر ارتقا یابد و اعتبار بیشتری داشته باشد.

پژوهشگران در این تحقیق نشان دادند حسگر pH مذکور علاوه بر ارزان بودن، انعطاف پذیر نیز است و می تواند در برابر فرآیند استریل‌سازی ناشی از تابش فرابنفش مقاومت کند.