شهر خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

گوشه‌ای از شور اربعین در «پیاده تا خورشید»/ این تمام واقعه نیست!

گوشه‌ای از شور اربعین در «پیاده تا خورشید»/ این تمام واقعه نیست!

مدیر موزه هنرهای معاصر فلسطین معتقد است نمایشگاه «پیاده تا خورشید» گویای تمام واقعه معنوی رویداد اربعین نیست اما می‌تواند گوشه‌ای از شور و حال معنوی آن را بازنمایی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس «پیاده تا خورشید» در آستانه اربعین حسینی، عصر چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد.

در این نمایشگاه، پنجاه قطعه عکس از آثار منتخب جایزه جهانی اربعین، از هنرمندان عکاسی همچون محمد برکت، حسن هاشم‌پور، محمدهادی خسروی، عرفان سامان‌فر، فائزه بختیاری، به نمایش در خواهد آمد. آئین گشایش این نمایشگاه، از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

بابک پوریان مدیر موزه هنرهای معاصر فلسطین درباره این نمایشگاه عکس به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه عکس «پیاده تا خورشید» همچون حال و هوای جامعه در ایام اربعین حسینی، فضای هجران فراق و امیدواری است. موزه میزبان آثاری منتخب از جایزه جهانی عکس اربعین است و حقیقتاً این نمایشگاه گویای تمام واقعه معنوی رویداد اربعین نیست اما می‌تواند گوشه‌ای از شور و حال معنوی آن را بازنمایی کند.

وی در مورد اینکه آیا مدیوم عکس جلوه‌گر شور و حال اربعین را دارد یا مدیوم نقاشی و پوستر، بیان کرد: هرکدام از هنرها به واسطه خاصیت خود به نحوی می‌توانند گوشه‌ای از این شور و حال را نمایش دهند اما می‌توان گفت عکس به علت اینکه در لحظه و در میدان وقایع را ثبت می‌کند، می‌تواند نشان دهنده گوشه‌ای از شور و حال روحانی مراسم اربعین باشد.

گوشه‌ای از شور اربعین در «پیاده تا خورشید»/ این تمام واقعه نیست!

پوریان درباره معیارهای انتخاب هنرمندان عکاس و عکس‌های اربعینی آنها توضیح داد: نمایشگاه مذکور با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شده است، این نمایشگاه منتخبی از پنجاه اثر جایزه جهانی عکس اربعین است که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و علی القاعده آثار توسط شورای انتخاب و هیأت داوران، انتخاب و داوری شده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر فلسطین در پاسخ به اینکه آیا رویکرد موزه دچار تغییر شده است یا به همان منوال قبل ادامه پیدا می‌کند؟ و اینکه در برابر مناسبت‌هایی چون اربعین چه رویکردی خواهید داشت؟ گفت: به طور عمومی عملکرد موزه فلسطین دچار تغییر نشده و نخواهد شد اما در این دوره نظر به اهداف مندرج در اساسنامه فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اهداف فرهنگی انقلاب و همچنین تاکید بر موضوع مقاومت و فلسطین که خود از مبانی و دکترین انقلاب و نظام اسلام است، لذا بر خود می‌دانیم که به طور ویژه و خاص مراسم پیاده‌روی روحانی اربعین حسینی را که خود نمادی از محور مقاومت است، به شکل اصیل و حقیقی بازنمایی کنیم. بررسی عملکرد اخیر موزه هنرهای معاصر فلسطین خود موید این مهم است.