شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#قطعنامه شورای حکام#چین

چین به قطعنامه شورای حکام علیه روسیه رای منفی داد

چین به قطعنامه شورای حکام علیه روسیه رای منفی داد

روسیه می‌گوید چین و برخی دیگر از کشورها از قطعنامه آژانس درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا حمایت نکردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از کشورها از قطعنامه شورای حاکم علیه مسکو حمایت نکردند.

در همین ارتباط روسیه گفته است که چین رأی منفی به قطعنامه‌ای داد که در آن شورای حکام از نیروهای ارتش روسیه خواسته تا از تا نیروگاه اتمی زاپروژیه در اوکراین را تخلیه کند.

همچنین گفته شده که کشورهای دیگر شامل بروندی، ویتنام، مصر، هند، پاکستان، سنگال و آفریقای جنوبی به قطعنامه اخیر شورای حاکم درباره روسیه رأی ممتنع دادند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست نیروهای نظامی‌اش را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین خارج کند.

این قطعنامه با ۲۶ رأی تصویب شد. «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را ضدروسی توصیف و تأکید کرد قطعنامه شورای حکام هیچ اشاره‌ای به گلوله‌باران نظامند نیروگاه توسط ارتش اوکراین نکرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

روسیه از ماه مارس کنترل این نیروگاه را به دست گرفته است. وزارت دفاع این کشور اخیراً اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر چندین حمله به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای انجام داده و به طور مشخص از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه استفاده کرده‌اند.