شهرخبر

علت کناره‌گیری رئیس علوم ناسا اعلام شد

علت کناره‌گیری رئیس علوم ناسا اعلام شد

علت کناره‌گیری رئیس علوم ناسا اعلام شد
"توماس زوربوشن"(Thomas Zurbuchen) رئیس علوم ناسا پس از شش سال فعالیت و انجام حدود ۱۰۰ ماموریت از سمت خود کنار می‌رود.

به گزارش ثریا "توماس زوربوشن" یکی از روسای ارشد ناسا و رئیس علوم این آژانس فضایی، پس از شش سال حضور در این سمت و انجام حدود ۱۰۰ ماموریت، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. بر اساس گزارش‌ها، زوربوشن بر تعدادی از ماموریت‌های جاه طلبانه آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا نظارت داشته است.

توماس زوربوشن قصد دارد امسال و پس از خدمت به ناسا از سال ۲۰۱۶ از این سازمان برود. طبق گزارش رویترز، زوربوشن بر بسیاری از ماموریت‌های مهم ناسا از جمله پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و همچنین استقرار موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد استقامت بر مریخ نظارت می‌کرد. انتظار می‌رود که رئیس علوم ناسا تا پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند.

زوربوشن یک اخترفیزیکدان سوئیسی-آمریکایی است که از سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس ماموریت علمی ناسا خدمت کرده است. طبق گزارشات، او همچنین مسئول انجام حدود ۱۰۰ ماموریت این آژانس فضایی بوده و سمت معاون مدیر ناسا برای اداره ماموریت‌های علمی را نیز داشته است.

رئیس علوم ناسا اخیرا از طریق یادداشتی که ظاهرا برای یکی از کارمندان ناسا ارسال شده بود، خروج برنامه‌ریزی شده خود را اعلام کرد. زوربوشن در آن یادداشت اظهار کرده بود: این یک تصمیم دشوار برای من است، اما معتقدم زمان شروعی جدیدی برای سازمان و من فرا رسیده است.

خروج برنامه‌ریزی شده او در زمانی انجام می‌شود که آژانس فضایی آمریکا به شدت بر برنامه‌ای تمرکز دارد که در سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. ناسا در این برنامه به شدت بر فرستادن فضانوردان به ماه و بعدا به مریخ از طریق برنامه چند میلیارد دلاری آرتمیس تمرکز دارد.

آرتمیس۱ اولین ماموریت از سری ماموریت‌های بازگشت به ماه است. ماموریت آرتمیس ۱ بخشی از پروژه آرتمیس ناسا است که تاکنون سه مرحله از آن اعلام شده و طی آن قرار است ناسا پس از دهه‌ها بار دیگر بشر را به ماه برساند. آرتمیس متشکل از سه ماموریت است. در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا در حالی که یک کپسول اوریون بر روی آن قرار دارد، به سمت مدار ماه می‌رود. این موشک، فرودی بر روی ماه نخواهد داشت. پرتاب این ماموریت پس از چندین بار تعویق حال به ۲۷ سپتامبر موکول شده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ پس از این ماموریت انجام خواهد شد. در ماموریت آرتمیس ۲ فضانوردان حضور خواهند داشت و در این سفر این فضانوردان تا مدار ماه سفر می‌کنند، اما روی قمر زمین فرود نمی‌آیند. در نهایت، ماموریت آرتمیس ۳ انجام می‌شود که طی آن اولین فرد رنگین‌پوست و اولین فضانورد زن بر روی ماه فرود خواهند آمد تا بعد از دهه‌ها، بار دیگر بشر روی ماه قدم بگذارد.

طبق گزارش‌ها، توماس زوربوشن، بخش اداره علوم ناسا را نیز در حالی که مریخ نورد استقامت به سطح مریخ فرستاده شد، رهبری می‌کرد. "استقامت" در ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد و دهانه جیزرو به عنوان محل فرود آن انتخاب شد. دانشمندان سیاره‌شناسی و اخترزیست‌شناسان باور دارند که چنین محیطی، میلیاردها سال پیش برای حیات سودمند بوده است. ماموریت مریخ نورد استقامت همچنین شامل یک بالگرد به نام "نبوغ" است که این بالگرد در سیاره‌ای دیگر برای اولین بار پرواز کرد. ماموریت دیگری که زوربوشن در آن شرکت کرد، پرتاب تلسکوپ جیمز وب بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که پروژه مشترک آژانس‌های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه‌اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. در ماه‌های گذشته نیز محققان ناسا از تصاویری که این تلسکوپ ثبت کرده بود، رونمایی کردند. زوربوشن همچنین در برنامه خدمات بار تجاری ماه ناسا(Commercial Lunar Payload Services) نیز نقش مهمی ایفا کرده بود. هدف از برنامه CLPS، آزمایش فناوری و جستجو برای منابع ماه پیش از رسیدن انسان به آنجا است.

"بابی براون"(Bobby Braun) رئیس بخش اکتشافات فضایی آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در بیانیه‌ای در مورد زوربوشن گفت: توماس نیرویی برای تغییرات مثبت در سرتاسر ناسا بوده است و راه‌های متفاوتی را که می‌توانست سبب تغییرات بزرگ شود، به اشتراک می‌گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا