شهرخبر

حسن یزدانی پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران شد/ بالاتر از جهان پهلوان تختی و سوریان

حسن یزدانی با صعود به فینال مسابقات جهانی صربستان ضمن قطعی کردن مدالش، تعداد مدال‌های دوران حرفه‌ای خود در مجموع مسابقات جهانی و المپیک را به عدد ۸ رساند.

حسن یزدانی پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران شد/ بالاتر از جهان پهلوان تختی و سوریان

در ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با ایوان ایچیزلی از مولداوی کشتی گرفت و با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز و راهی یک چهارم شد.

دارنده مدال طلای جهان و المپیک در این مرحله سباستین جزیرزانسکی از لهستان را با نتیجه ۱۱ بر صفر مغلوب کرد و به نیمه‌نهایی رفت. بوریس ماکویف از اسلواکی حریف یزدانی در این مرحله بود که ملی‌پوش کشورمان با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد.

یزدانی با این برد فینالیست شد تا دوباره با دیوید تیلور برای کسب طلا روبه‌رو شود. محمد نخودی پیش از این فینالیست شده بود.

غلامرضا تختی در سال ۱۳۴۱ به مدال نقره جهان رسید و هیچ کس فکر نمی کرد که رکورد ۷ مدال جهانی و المپیک او تا ۶۰ سال بعد نیز همچنان پابرجا باشد. نخستین کسی که توانست با این رکورد برابری کند، ژنرال ۷ مداله کشتی فرنگی ایران یعنی حمید سوریان بود که او هم نتوانست از این رکورد عبور کند. همچنین عبدالله موحد و علیرضا حیدری هم هر کدام با ۶ مدال جهانی و المپیک در رده سوم پرافتخارترین کشتی‌گیران کشورمان دارند.