شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#مجموعه#مستند

انگیزه اصلی "همسایه‌های خوب" معرفی قهرمانانی خارج از تهران است

انگیزه اصلی "همسایه‌های خوب" معرفی قهرمانانی خارج از تهران است

مشاور محتوایی مستند "همسایه‌های خوب" می‌گوید: سوژه‌های این مجموعه خیر و یا نیکوکار نیستند، فقط آدم‌های ساده و مهربانی‌اند که دغدغه روزهای بهتر برای مردم را دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است؛ شرمین نادری روزنامه‌نگار و نویسنده که مشاور محتوایی این مجموعه نیز هست، گفت: بیشتر خود را نویسنده و مروج کتاب‌خوانی می‌دانم و امیدوارم که قصه‌ها برای ما صلح و آرامش بیاورند.

او درباره نحوه پیدا کردن سوژه برای یک مستند گفت: اغلب سوژه‌های مستند، از طریق خبرنگاران و یا در جریان یک واقعه کشف و معرفی می‌شوند اما بیشتر سوژه‌های منتخب مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، کسانی هستند که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کنند و این موارد از طریق مردم و خیرین معرفی شدند. بیشترین کمک من ارتباط گرفتن با آدم‌های مهربانی است که برای بهتر شدن وضعیت روزگار تلاش می‌کنند. البته انتخاب از لیست بلندی که با کمک محققان این پروژه به‌دست‌آمده، بسیار سخت بود.

نادری درباره چگونگی پیوستن به مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» یادآور شد: دوستی و همکاری که از مدت‌ها پیش با مهدی شامحمدی تهیه‌کننده اثر داشتم و همچنین فعالیت در سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و ... در ترویج کتاب‌خوانی و نیز ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها، باعث شد که از من برای حضور در این اثر دعوت به همکاری کنند. در حقیقت باید بگویم بهترین و مهم‌ترین همکاری من با مهدی شامحمدی، برای پروژه «هجده هزارپا» بوده که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایم ساخته است.

به گفته وی، سوژه‌های «همسایه‌های خوب» پُر از امید هستند و میل به بهتر شدن شرایط دارند؛ چراغ‌های کوچکی که تاریکی روزگار را روشن می‌کنند و قطعاً آشنایی با چنین مردمی تجربه‌ای ناب به حساب می‌آید.

نادری ادامه داد: به علت سال‌ها فعالیت در اجتماع و ارتباط با کتابخانه‌ها و کتاب‌داران و نیز معلمان و مروجان فرهنگی، با افتخار با بسیاری از اهالی فرهنگ دوست و همراه هستم. همچنین به دلیل همراهی برای فروش صنایع‌دستی روستاییان در روستایشان، آدم‌های پُرتلاش زیادی را در نقاط مختلف این کشور می‌شناسم و از نزدیک در جریان کار و زحمتشان هستم.

به گفته این نویسنده، شاید تلاش آدم‌ها برای تغییر شرایط کودکان برای او بزرگ‌ترین امتیاز در انتخاب سوژه محسوب شود چراکه همه بچه‌ها را دوست دارد.

وی درباره چالش‌هایی که در این پروژه با آن روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: به نظرم مهم‌ترین چالش انتخاب یک نفر از میان تعداد زیادی آدم‌های روشن و مهربان است که بی‌هیچ چشم‌داشتی و فقط به دلیل مهربانی با جان‌ودل کار می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به اینکه تفاوت «همسایه‌های خوب» با دیگر مجموعه مستندها این است که بسیاری از سوژه‌های این مجموعه خیر و یا نیکوکار نیستند، اظهار کرد: این افراد فقط آدم‌های ساده و مهربانی هستند که در کار و تخصص خودشان با جان‌ودل تلاش می‌کنند و دغدغه روزهای بهتر برای همه مردم را دارند.

نادری درباره اهمیت تحقیق منسجم برای ساخت یک مستند گفت: اینکه عده زیادی معتقدند مستند فیلم‌نامه ندارد‌ پس باید زمان زیادی صرف مرحله تحقیق و پژوهش کرد‌، قطعاً درست می‌گویند، چون کاری که بی‌پشتوانه علمی و تحقیقات درست آغاز شود، سرانجام موفقی نخواهد داشت. در حقیقت هرچقدر تحقیق، همراهی، دیدن و جستجو عمیق‌تر باشد، می‌توان به داستان زیباتر و کامل‌تری دست پیدا کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که خروج از تهران برای ساخت یک مستند و روایت کردن زندگی آدم‌هایی که می‌توان آن‌ها را قهرمان نامید، چه قدر ضرورت دارد، مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای فعالان اجتماعی و فرهنگی، در این سال‌ها، تلاش برای مرکززدایی از تهران است، مردم چه در تهران و چه در دورترین نقاط مرزی هر روز حرفی تازه برای گفتن دارند و به همین دلیل است که این همسایه‌های خوب هرچند در روستایی دور ساکن هستند، امروز به‌قدر افراد خانواده برای ما عزیزند.

این نویسنده در پایان در جواب به این سوال که ساخت مجموعه مستندهایی مانند «همسایه‌های خوب» در شرایط امروز جامعه چه تاثیری دارد؟ خاطرنشان کرد: جواب پرسش‌تان را می‌گذارم برای آن‌ها که سوژه‌هایی از جمله «عبدالحکیم بهار» کتابدار، «سمانه مسعودی» زنبوردار و «آمنه درودی» کارآفرین را خوب می‌شناسند و تا ابد با شنیدن دوباره اسمشان لبخند خواهند زد.

انتهای پیام/