شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#جدید#شهر تهران#شورای عالی

اعطای یک طبقه تراکم تشویقی برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده

اعطای یک طبقه تراکم تشویقی برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تشریح مفاد بسته‌های تشویقی جدید نوسازی که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفته است، از اعطای یک طبقه تراکم تشویقی (در پلاک‌های بیشتر از ۱۰۰ متر مربع) در بافت‌های فرسوده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مهدی هدایت با بیان اینکه رفع سه معضل ترافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده همواره مورد تأکید و دغدغه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران بوده است، اظهار کرد: موضوع آلودگی و ترافیک نمی‌تواند یک شبه کل شهر را به چالش جدی بکشاند، اما در صورت وقوع زلزله در پایتخت، کل کشور و مدیریت شهری یک شبه دچار چالش جدی در حوزه بافت فرسوده خواهند شد، از این رو ضروری است موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اول در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که 7.2 درصد از مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، از وجود 4400 هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد و بیش از 4500 هکتار اراضی رها شده و بی‌دفاع شهری در پایتخت خبر داد و گفت: به طور متوسط حدود 250 هزار پلاک در شهر تهران در این محدوده‌ها واقع شده‌اند.

هدایت یادآور شد: طبق مطالعات صورت گرفته بیشترین آمار نوسازی مربوط به دورانی است که بسته‌های تشویقی برای ترغیب مالکان و سرمایه‌گذاران ابلاغ شده بود و پس از حذف این بسته‌ها، شاهد کاهش صدور پروانه و کاهش سرعت نوسازی در بافت‌های فرسوده بودیم.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: اخیراً با تدابیر شهردار تهران، بسته تشویقی ویژه‌ای با در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و خدماتی در کمیسیون ماده 5 تصویب شد و این مصوبه در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مورد تأیید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اعطای یک طبقه تراکم تشویقی به پروژه‌های بیشتر از 100 مترمربع، اجازه ساخت حداکثر 4 طبقه برای املاک بین 50 تا 100 مترمربع که امکان تجمیع ندارند، اعطای یک طبقه تشویقی مازاد به پروژه‌های تجمیعی بیشتر از 400 مترمربع در صورت دسترسی به معبر 8 متری و افزایش مساحت معبر بن‌بست در پروژه‌های تجمیع به مساحت ملاک‌ تراکم‌(ضمن واگذاری رایگان بن‌بست از سوی شهرداری تهران)، ضوابط ویژه پارکینگ متناسب با ویژگی‌های پروژه و نیز در پهنه‌های مختلط مسکونی ـ خدماتی محله‌ای و ناحیه‌ای از جمله اهم مفاد بسته تشویقی جدید نوسازی است.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات متعدد، شاهد کاهش جمعیت در بافت‌های فرسوده و رانده شدن دهک‌های 1 تا 5 از شهر تهران هستیم.

به گفته هدایت، به متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده، علاوه بر صدور پروانه رایگان از سوی شهرداری، 450 میلیون تومان تسهیلات ساخت برای هر واحد مسکونی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

هدایت با اشاره به این که بر مبنای مصوبات بسته‌های تشویقی جدید نوسازی، شهرداری تهران مکلف به تأمین پارکینگ‌های محله‌ای، تعبیه شیر هیدرانت در معابر فاقد دسترسی آتش نشانی و تأمین خدمات در محلات با سرانه‌های پایین خدماتی است، ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مشوق‌های جدید که بخشی از آن را سازمان نوسازی شهر تهران مدیریت خواهد کرد، روند نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع شود.

وی گفت: دولت نیز باید در این زمینه کمک کند؛ ما معتقد هستیم تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده باید افزایش پیدا کند و اقساط آن بلندمدت‌تر و با بهره کمتر ارائه شود، چرا که نوسازی بافت‌های فرسوده قطعاً در تحقق برنامه دولت در حوزه مسکن نیز مؤثر است و تهدید بافت‌های فرسوده را به یک فرصت تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/