شهر خبر

خانم‌ها بخوانند: ۵ عامل اصلی درد سینه و روش مدیریت آن

درد سینه یک شکایت رایج در بین زنان است و بیشتر در طول سال‌های باروری آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در سنین بین ۱۵ تا ۴۰ سال شدیدتر است.

به گزارش آی زندگی و به نقل از artofhealthyliving، درد مداوم سینه می‌تواند در کار روزانه و کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند.

همچنین ممکن است تجربه دردناکی و استرس آوری باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که درد، حساسیت یا ناراحتی در یک یا هر دو سینه لزوماً نشان دهنده سرطان نیست.

۵ عامل درد سینه در زنان

چرخه‌ی قاعدگی

درد سینه چرخه ای یا درد مربوط به دوران باروری، یکی از شایع‌ترین ماستالژی در افراد AFAB در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی و همچنین افرادی است که به یائسگی نزدیک می‌شوند.

اگر احساس درد و سنگینی در هر دو سینه دارید، درد سینه شما احتمالاً دوره‌ای است.

در این شرایط، درد سینه می‌تواند به سمت بیرون و به سمت زیر بغل شما کشیده شود.

پزشکان برای بیمارانی که از درد سینه دوره ای رنج می‌برند، داروهای ضد بارداری خوراکی تجویز می‌کنند.

از اقدامات دیگری که می‌توانید برای کاهش درد سینه ناشی از نوسانات هورمونی انجام دهید عبارتند از:

استفاده از سینه بند درست و استاندارد

وزن سینه‌های شما می‌تواند رباط‌هایی را که آن‌ها را به دیواره قفسه سینه متصل می‌کند را کشیده کند، که ممکن است در نهایت منجر به درد شود. این نوع خاص از درد سینه در اواخر روز یا در حین ورزش بیشتر است.

در برخی موارد ممکن است به شانه‌ها، گردن و پشت شما نیز فشار بیاورد.

داروهای خاص

سینه درد یک عارضه جانبی بسیاری از داروها از جمله  داروهای هورمونی و داروهای تجویز شده برای فشار خون بالا و بیماری قلبی است.

عفونت پستان

مانند بقیه اعضای بدن، سینه‌ها نیز در صورت تماس با باکتری‌های مضر عفونی می‌شوند. این وضعیت ماستیت نام دارد. در حالی که عفونت سینه در زنان شیرده شایع‌تر است، اما هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود.

علائم دیگر شامل تب، درد، تورم و قرمزی در پستان آلوده است.

کیست سینه

کیست‌های سینه توده‌های حساس و پر از مایع هستند که در بافت سینه ظاهر می‌شوند. البته کیست سینه معمولاً درد ندارد و ممکن است شما را آزار ندهد. اکثر کیست‌ها بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال، برخی از  آن‌ها دردناک است.

بیشتر سینه دردها  نسبتاً جزئی و به راحتی قابل درمان هستند. اما اگر درد شدید یا مداوم دارید یا متوجه توده در سینه خود شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.