حساب کاربری «ضابط امن سابق» که دست به افشاگری از زندان‌ها و نهادهای امنیتی سعودی می‌زند و مورد توجه بسیاری از مخالفان عربستانی است، اخیرا پرده از جزئیات تکان دهنده‌ای از شکنجه در زندان‌ها برداشته است.

به نوشته پایگاه خبری سعودی لیکس، او به نقل از منابع امنیتی نوشت که به دستور دیوان پادشاهی عربستان سعودی، یک یگان ویژه برای شکنجه مخالفان سیاسی در زندان‌ها شکل گرفته است و هنگامی که دستور شکنجه فردی صادر می‌شود، اعضای این یگان، مقامات زندان‌ها را بیرون می‌کنند تا با اختیار تام و بدون مزاحمتی، دست به شکنجه بزنند.

این افسر امنیتی جدا شده افزود: «افرادی که لباس سیاه به تن دارند و هیچ نوشته و نشان و درجه‌ای بر روی لباس‌هایشان که هویتشان را مشخص کند، وجود ندارد، برای شکنجه زندانیان وارد می‌شوند.»

او تأکید کرد: «والله که اعضای این یگان و افسران و مقامات دیوان پادشاهی و حتی برخی مقامات عادی از شکنجه زندانیان زن و مرد سیاسی و اهانت به آن‌ها لذت می‌برند. مبالغه نمی‌کنم، هنگامی که می‌گویم که مراسم دسته‌جمعی شکنجه برگزار می‌شود، واقعا چنین اتفاقی افتاده است.»

به گفته وی، در این مراسمات دسته‌جمعی که به طور دوره‌ای برگزار می‌شود، زندانیان وارد یک سالن بزرگ می‌شوند و سپس به زور آن‌ها را برهنه می‌کنند و با چوب و زنجیرهای آهنی به بدنشان می‌کوبند و تعدادی از مقامات و افسران نیز به تماشای این صحنه نشسته و لذت می‌برند.

او همچنین نوشت که شدت شکنجه‌ها به حدی است که زندانی بیهوش می‌شود و زمین و دیوارها خونی می‌شود و در این زمان جلادهای شکنجه کننده می‌خندند.

آنگونه که از توئیت‌ها و نوشته‌های این افسر سابق امنیتی مشخص است، او از حامیان «محمد بن نایف» به شمار می‌رود، فردی که پیش از محمد بن سلمان، ولی‌عهد بود و اکنون در زندان به سر می‌برد و مدتی نیز وزارت کشور عربستان را بر عهده داشت و از این رو حامیان بسیاری در نهادهای امنیتی عربستان دارد و به همین دلیل محمد بن سلمان بارها دست به پاکسازی‌های گسترده‌ در وزارت دفاع و کشور و نهادهای امنیتی به دلیل وفاداری به محمد بن نایف زده است.

اما حساب کاربری «معتقلی الرأی» که از فعال‌ترین صفحات در زمینه حمایت از زندانیان سیاسی عربستانی است، اخیرا نوشته که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دستور به صدور احکام بسیار سخت‌‌گیرانه و شدید علیه روحانیون دینی و فعالان سیاسی داده است.

در این راستا دادگاه جنایی ریاض احکام چندین نفر از زندانیان سیاسی را اخیرا صادر کرده است. «شیخ إبراهیم الدویش» ۱۵ سال، «محمد کدوان الالمعی» ۲۰ سال، « دکتر قاسم القثردی الامعی» هشت سال، «دکتر رشید الالمعی» هشت سال، «منصور الرقیبه» فعال رسانه‌ای ۱۸ سال و «عبدالرحمن المحمود» نیز ۲۵ سال به زندان محکوم شده است.

شکنجه و احکام طولانی مدت زندان‌ها در عربستان سعودی فقط مختص مخالفان سیاسی این کشور نیست. در اینراستا چندی پیش «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج از فلسطین در مصاحبه گفت که اعضای بازداشتی حماس در عربستان شکنجه می‌شوند.

او به شبکه الجزیره گفت: «درست نیست که حماس را به خاطر حمایت از مقاومت، مجازات کرد. بیش از ۶۰ تن از اعضای حماس تحت شکنجه شدید در عربستان سعودی قرار دارند.»