شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#سعید

قطعات پازل رونق پایدار بورس

قطعات پازل رونق پایدار بورس

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز با حضور سعید درخشانی و بهنام صمدی به عنوان دو فعال بازار سرمایه، به بررسی مهم‌ترین مسائل روز بازار سرمایه و چشم‌انداز آن پرداخته شد. هر دو کارشناس، فضای سیاسی حاکم بر بازار و عدم اعتماد سهامداران به سیاستگذاران پس از تحولات سال ۹۹ را به عنوان مهم‌ترین مسئله این روزهای بازار سهام معرفی کردند.

سعید درخشانی بر این اعتقاد بود که تغییر قانون تجارت برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری الزامی است و با اصلاحات موثر می‌توان از فرصت حضور عامه مردم در این بازار و هدایت سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد استفاده کرد. این موضوع هم تضمین‌کننده منافع سهامدار بوده و هم می‌تواند اقتصاد را به مسیر درست برگرداند. بهنام صمدی اصلی‌ترین چالش بازار مسئله را پیش‌بینی‌ناپذیری بازار و اقتصاد عنوان کرد و معتقد بود تا زمان پابرجایی تحریم‌ها اقدامات دولت به تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود. احیای برجام لازمه گذر از این چالش است.

مسئله اصلی بازار سرمایه چیست؟

این روزها بازار در ادامه روند فرسایشی دو سال اخیر همچنان در جا می‌زند و روزهای کم رمقی را پشت سر می‌گذارد؛ سعید درخشانی کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی وضعیت حاکم بر بازار  می‌ید: از اوایل سال ۹۹ با دعوت عمومی از مردم برای حضور در بورس شاهد حکمرانی فضای سیاسی در بازار سرمایه هستیم و این موضوع موجب خروج قطار بورس را از ریل اصلی خود شده. البته سایه بحران‌های جهانی و سیگنال رکودی از بازارهای جهانی بر بورس تهران که بورسی کامودیتی‌محور است نیز به عنوان یک ریسک اصلی بازار سهام را تهدید می‌کند.

بهنام صمدی در تکمیل دلایل بی‌رمقی بورس عنوان کرد: بازار سرمایه دچار بحران بی‌اعتمادی است و متاسفانه وعده‌های سیاستمداران در عمل محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حاکمیت دولتی در بسیاری از صنایع، بازار سرمایه ذاتا سیاسی است، اما با محوری شدن بورس پس از تحولات سال ۹۹ دخالت‌های دولت نیز افزایش یافت. چالش اصلی در اقتصاد ایران پیش‌بینی‌ناپذیری است. دولت باید با سیاست‌گذاری‌های بلندمدت برای بهبود این مقوله تلاش‌ کند. هر چند تداوم تحریم‌های اقتصادی بیش‌ترین فشار را از سمت دولت بر صنایع و بازار سرمایه وارد کرده و تعیین تکلیف برجام می‌تواند پیامدهای مثبت قابل توجهی برای بورس تهران داشته باشد.

فرمول حمایت از بورس

بورس تهران پس از تحولات سال ۹۹ در کانون توجه مردم و همچنین سیاست‌گذاران قرار گرفته است، در این بین اقدامات موثری در جهت بهبود شرایط بازار انجام شده اما به نظر کافی نیست. سعید درخشانی در بخش دیگری از گفتگو درباره راهکارهای حمایت از بازار سهام گفت: با ورود سهامداران جدید در سال‌های اخیر،  تحولات اساسی در بازار سرمایه انجام شده است. ورود سرمایه‌های مردم به بورس پس از سال ۹۹ می‌توانست با جهت‌دهی و هدایت درست توسط دولتمردان به بهبود فضای اقتصادی کشور کمک شایانی کند و مردم به جای فعالیت در بازارهای سفته‌بازی در فعالیت‌های مولد شریک شده. این موضوع می‌توانست یک بازی برد- برد برای سهامداران و اقتصاد باشد اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: باید دولت‌ها در جهت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری قدم بردارند و یکی از الزامات آن بهبود قانون تجارت است. نکته دیگری که باید در اولویت سیاست‌گذاران قرار بگیرد، ثبات در تصمیم‌گیری و دوری از تصمیمات خلق‌الساعه برای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه است.

این کارشناس همچنین اظهار کرد: در شرایط فعلی سیاست‌گذار پولی باید به این نکته توجه داشته باشد که افزایش نرخ بهره با اتکا به تجربه کشورهای دیگر در استفاده از این ابزار برای مهار تورم به نظر تصمیم اشتباهی است‌ چراکه اقتصاد ایران از لحاظ ساختار کلان اقتصادی با سایر کشورهای‌ توسعه‌یافته متفاوت است؛ برخلاف اقتصادهای جهانی افزایش نرخ بهره در ایران به جای تحریک بخش مصرف، تولید را متاثر خواهد کرد و موجب آسیب به بازار سرمایه خواهد شد و ریشه مشکل اصلی کشور را باید در بخش کمبود منابع ارزی به واسطه تحریم جستجو کرد.

در ادامه بهنام صمدی درباره اقدامات عملیاتی در حمایت از بازار سرمایه عنوان کرد: نقش اصلی بازار سرمایه تامین مالی است و اقدامات فرابورس در تصویب افزایش سرمایه تنها از محل آورده نقدی سیاست درستی در مسیر این هدف است.

وی تصریح کرد: قانون تجارت در بخش بازار سرمایه نیازمند اصلاحات جدی است. حق تقدم‌ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود و با توجه به شنیده‌های مثبت درباره قانون جدید بازار سرمایه این امیدواری وجود دارد که بسیاری از این موارد اصلاح شوند.

صمدی تاکید کرد: یکی از موضوعات اساسی که دولت قدم‌های موثری در این زمینه انجام داده است رونق بازار اولیه برای ترغیب حضور مردم در بازار سرمایه است که دولت باید با جدیت قانون مالیات بر عایدی را به نتیجه برساند و جذابیت بازارهای موازی را برای سرمایه‌گذاری کمتر کند. دولت جدید اقدامات عملی موثری همچون حذف ارز ترجیحی، راه‌اندازی بازار توافقی ارز و ... را در جهت بهبود شرایط اقتصادی آغاز کرده اما لازمه‌ اثربخشی آن احیای برجام است.