شهر خبر

جمشید خیرآبادی: خود بزرگ بینی باعث شکست کشتی فرنگی شد/ آدم حرفه‌ای قول الکی نمی‌دهد

جمشید خیرآبادی: خود بزرگ بینی باعث شکست کشتی فرنگی شد/ آدم حرفه‌ای قول الکی نمی‌دهد

سرمربی سابق کشتی فرنگی گفت: در ورزش قهرمانی قول دادن کار غیر‌حرفه‌ای هاست.

جمشید خیرآبادی، سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان و دستیار محمد بنا در المپیک لندن، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره ارزیابی خود از عملکرد فرنگی کاران ایران در رقابت‌های جهانی صربستان، اظهار داشت: نتیجه ضعیف تیم ملی در این رویداد جهانی برای همه دیگر اظهرمن‌الشمس است. هر پیروزی و هر شکستی دلایل مشخصی دارد که در این رابطه هم فدراسیون لازم است یک کارگروه تشکیل داده و علل اصلی این باخت را بررسی کند. تیم ایران یک تیم خوب و یکدستی بود و حتی شرایط مسابقات هم کاملا برای گرفتن یک نتیجه عالی فراهم بود. برای مثال تیم هایی چون بلاروس و روسیه در این دوره از مسابقات غایب بودند، باکو فقط با یک نفر آمده بود و خیلی از تیم ها نیز ناقص بودند اما دلایل متعدد باعث شد ما نتیجه گیری خوبی نداشته باشیم.

وی افزود: فرنگی کاران از نظر آمادگی جسمانی مشکل حادی داشتند، ریکاوری‌ها، وزن کم کردن‌ها، همه با همراه با ایراد بود. متاسفانه تفکرات قدیمی و عدم برگزاری انتخابی تیم ملی همه و همه دست به دست هم داد تا شاهد این نتیجه ضعیف باشیم اما به هر حال دوست ندارم تخریب کنم. معتقد هستم انتقادها باید سازنده باشند بنابراین لازم می دانم فدراسیون با تشکیل یک کارگروه حتما به دنبال یک راهکار عملی برای برطرف شدن ضعف‌ها باشد تا بیش از این آسیب نبینیم.

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران با انتقاد مسئولین کشتی بیان کرد: این حرف را بر اساس تجربه می گویم. فدراسیون تمام شرایط را برای موفقیت تیم فراهم کرده بود چه برای تیم آزاد و چه برای تیم فرنگی کشتی ما بهترین امکانات را دارد اما متاسفانه خود بزرگ بینی فدراسیون نشین‌ها و دقت نکردن به قول‌هایی که داده می‌شود و عدم حرفه‌ای‌گری باعث شد نتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم. چه لزومی دارد کادر فنی و فدراسیون نشین‌ها تضمین بدهند که قرار است این دوره قهرمان جهان شوند. ما در المپیک لندن خوب ظاهر شدیم ولی در ریو نتوانستیم. در ورزش قهرمانی قول دادن کار غیر‌حرفه‌ای هاست. آدم حرفه‌ای قول الکی نمی‌دهد تا توقع و انتظار را از یک تیم بالا ببرد.

57350691

خیر آبادی در ادامه گفت‌وگو با برنا، در پاسخ به این سوال که آیا عدم آمادگی بدنی کشتی گیران به دلیل تمرینات اشتباه بوده یا تمرینات زیاد؟ گفت: من سال‌ها سکوت کرده بودم ولی حالا لازم است که درست آسیب شناسی شود این تیم، تیم ملی کشور ماست و برای همه مهم است. برای همه سوال است که چرا واقعا ما در همه اوزان شاهد این نبود آمادگی جسمانی بودیم؟ دوست دارم بدانم و فدراسیون هم توضیح بدهد که آیا اصلا چیزی به اسم کمیته بدنسازی داریم؟ آیا طراحی تمرینات تیم ملی را کمیته بدنسازی انجام می‌دهد؟ چه کسی این تمرینات را رصد می‌کند؟ چه کسی مسئول برطرف کردن ضعف‌هاست؟ اصلا چه کسی حالا خودش را مسئول پاسخگویی در این زمینه می داند؟ باعث تاسف است که همه کشتی گیران ما مشکل داشتند حتی ساروی و گرایی که مدال المپیک دارند.

دستیار بنا در المپیک لندن تصریح کرد: تعارف ندارم ببینید ما سال آینده کار بسیار دشوارتری خواهیم داشت چون مسابقات سال آینده نخستین مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس خواهد بود و فوق العاده مهم است که با خاطر آسوده و اعتماد به نفس در این رویداد شرکت کنند. ممکن است سال آینده به دلیل اهمیت بالای مسابقات، بلاروس شرکت کند و حتی روسیه هم بیاید و تیمی مانند کوبا نیر با قدرت‌تر ظاهر شود آن وقت ما قرار است چه کاری انجام دهیم؟ از حالا باید بدون هیچ تخریبی نواقص را برطرف کنیم. کادر فنی واقعا زحمت کشیده است و فدراسیون هم شرایط را فراهم کرده اما با این سیاست بخواهیم در مسابقات سال آینده شرکت کنیم واویلاست.  

خیرآبادی با بیان اینکه محمد بنا آدم زیرکی است، گفت: ما نباید زحمات بنا را فراموش کنیم. او مربی بزرگی است و حتی در داخل هم برای شخصی مثل بنا بسیار سرمایه گذاری شده تا بتواند به این جایگاه برسد. ما بنا را راحت به دست نیاوردیم که بخواهیم او را راحت کنار بگذاریم. بخاطر سوابق کاری، بخاطر عملکردش، بخاطر تجربه‌اش، بخاطر هزینه ای که برای او شده باید از او استفاده کنیم. بنا تا روزی که زنده است باید به کشتی خدمت کند.

وی در پایان عنوان کرد: البته بدانید بنا بسیار آدم زیرک و باهوشی است قبل از اینکه خطری او را تهدید کند خودش تصمیمات درستی می‌گیرد قطعا از همه ما هم در این شرایط بهتر می تواند تصمیم بگیرد. ما نباید تمام ناکامی را به گردن بنا بیاندازیم. هر کشوری یک سیاست و یک برنامه ریزی را دنبال می کند برای مثال می گویم در کشوری مثل ژاپن اگر تیمی ببازد مربی با آن تیم نتیجه نگیرد آن مربی کنار گذاشته نمی‌شود بلکه با برطرف کردن ضعف‌ها خودش را برای آینده آماده تر می سازد و در نهایت هم افرادی را در کنار خود آموزش می دهد که اگر روزی رفت جایگزین داشته باشد. آقای بنا هم در این زمینه‌ها بسیار باهوش است و باید دید خودش چه تصمیمی خواهد گرفت.

انتهای پیام