شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آموزش و پرورش

آیا آموزش و پرورش سرپرست خوبی برای کانون بوده؟ برای احیای کانون چه باید کرد؟

آیا آموزش و پرورش سرپرست خوبی برای کانون بوده؟ برای احیای کانون چه باید کرد؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزدیک به شصت سال تحت نظر بخش‌های مختلف دولت بوده‌ و در این سال‌های اخیر سرپرستی آن را آموزش و پرورش بر عهده داشته است. سرپرستی که هر سال ضعیف و ضعیف‌تر شده و کانون را از جایگاهش دور کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک شرکت دولتی است که در سال ۱۳۴۴ راه‌اندازی شده است. در این شصت سال، بخش‌های مختلف دولت مانند: ۱- ملکه، ۲- شرکت ملی نفت، ۳- وزارت آموزش عالی، ۴- وزارت آموزش و پرورش سرپرست کانون بوده‌اند.

کانون نزدیک به چهل سال از عمر خود را تحت نظر آموزش و پرورش بوده و در سیزده سال اخیر پنج مدیرعامل داشته اما سال به سال ضعیف‌تر شده و از جایگاه شایسته خود دورتر گشته است.

در این چهل سال درهای مدارس بر کانون بسته بوده، چاپ کتاب‌ها و نشریات آ و پ به کانون سپرده نشده، مدیریت کتابخانه‌های مدارس با کانون نبوده، توان فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی کانون برای تقویت کتاب‌های درسی به کار گرفته نشده، استعدادهای هنری دانش‌آموزان در کلاس‌های هنر مدارس شناسایی نشده تا با معرفی آن‌ها به کانون، هنرمندان آینده پرورش یابند و هزار اتفاق خوب دیگری که انجام نشده است.

این درد و دل خیلی از مربیان و هنرمندان کانون بوده که «چرا احیای کانون و تقویت آن، جزو ده دغدغه‌های اصلی وزرای آ و پ نیست؟» و «آیا دشواری‌های افزایش حقوق معلمان و ساخت مدارس و سوادآموزی و … به وزرا اجازه می‌دهد به کانون اهتمام کافی داشته باشند؟»

گویا آموزش و پرورش اهتمام لازم برای احیای کانون را ندارد و بین بخش‌های مختلف دولت، وزارت فرهنگ قرابت بیشتری با جوهره پرورش فرهنگی کانون و توانمندی‌های هنرمندان کانون در عرصه‌های کتاب، موسیقی، فیلم، پویانمایی، تئاتر، اسباب بازی و … دارد.

لذا پیشنهاد می‌کنیم به جای تفکیک کانون، کلیت کانون به وزارت فرهنگ سپرده شود و رییس مجمع عمومی کانون، به جای وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ باشد. این پیشنهاد آسیب‌های پیشنهاد تفکیک کتابخانه‌ها را ندارد و از سوی دیگر، کانون را از بن‌بست فعلی خارج کرده و به ظرفیت‌های بودجه‌ای وزارت فرهنگ در رشته‌های مختلف هنری، نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام