شهرخبر

کی‌روش، همسایه فان‌خال و دشام شد/ تسویه حساب مرد پرتغالی پس از ۲۰ سال

کی‌روش: وقتی خانواده صدایت می‌کند، باید انجام وظیفه کنی

کارلوس کی‌روش پس از سرمربی تیم ملی فوتبال هلند، دومین سرمربی مسن جام جهانی ۲۰۲۲ است و همانند سکاندار تیم ملی فرانسه قرار است سومین جام‌جهانی خود را در یک تیم پشت سر بگذارد.

به گزارش مشرق، «این به آن در» احتمالا کارلوس کی‌روش در واکنش به حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ با تیم ملی فوتبال ایران، بدون اینکه تلاشی در این راه انجام داده باشد، چنین پاسخی خواهد داد. اما چرا؟ باید به ۲ دهه قبل برگردیم. جایی که او سرمربی تیم ملی آفریقای جنوبی بود و موفق شد آنها را به جام جهانی کره و ژاپن برساند اما پیش از آغاز مسابقات به دلیل اختلاف با فدراسیون فوتبال این کشور، از سمت خود استعفا کرد و جومو سونو هدایت این تیم را به دست گرفت. اگر در آن دوره کارلوس حضور پیدا می‌کرد، چهار سال زودتر به چهار جام جهانی رسیده بود.

کی‌روش، دومین پیرمرد جام جهانی قطر

کی‌روش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از لویی فان‌خانِ ۷۱ ساله، دومین سرمربی مسنِ جام به حساب می‌آید و بالاتر از هم‌وطن خود فرناندو سانتوش که ۶۷ سال دارد ایستاده است. کارلوس در جام جهانی ۲۰۱۰ و زمانی که سکاندار پرتغال بود و برای اولین بار در جام جهانی حاضر می‌شد، ۵۷ سال سن داشت.

سی‌کیو در کنار دشام

کی‌روش در کنار دیدیه دشام به یک رکورد جالب هم در قطر دست پیدا می‌کند. او در کنار سرمربی تیم ملی فرانسه، قرار است سومین جام جهانی خود با یک کشور تجربه کند. اتفاقی که پیش از این و در طول تاریخ برای کنستانتین رادولسکو، کارل راپان، گاوریل کاچالین، انزو بیرزوت، گای تیس، ماریو زاگالو و یواخیم لو رخ داده بود. در این بین زپ هر برگز از آلمان و والتر وینتر باتم از انگلیس به همراه لایوش باروتی (مجارستان)، هلموت شون (آلمان) و اسکار تابارز از اروگوئه با چهار جهانی در صدر هستند.

آنچه برای کارلوس در سه جام جهانی گذشت

حالا به سراغ عملکرد کارلوس کی‌روش در سه جام جهانی قبلی خواهیم رفت. او در جام جهانی ۲۰۱۰ به همراه تیم ملی پرتغال در دور گروهی پنج امتیاز دشت کرد و بعد از برزیل به عنوان تیم دوم راهی یک هشتم نهایی شد. تساوی بدون گل مقابل ساحل عاج و برزیل و پیروزی پرگل هفت بر صفر مقابل کره شمالی ماحصل نمایش تیم مرد موزامبیکی- پرتغالی بود. با این وجود سلسائوی اروپا در یک هشتم نهایی با یک گل به اسپانیا باخت تا ماتادورها در نهایت قهرمان جهان شوند.

چهار سال بعد با تیم ملی ایران راهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد. تیم او ابتدا مقابل نیجریه به تساوی بدون گل رضایت داد و در ادامه با حساب یک بر صفر مغلوب نایب قهرمان آن دوره یعنی آرژانتین شد. بازی آخر مقابل بوسنی و هرزگووین به باخت سه بر یک یوزهای پارسی انجامید تا ایران با یک امتیاز در گروه خود آخر شود.

در روسیه ی ۲۰۱۸ ایران کارش را با سرمربی باتجربه پرتغالی خوب شروع کرد. پیروزی یک بر صفر مقابل مراکش، ایران را بعد از ۲۰ سال در جام جهانی به پیروزی رساند. در بازی دوم ایران با یک گل مغلوب اسپانیا شد، ولی دیدار نهایی این گروه، جالب و جذاب بود. کی‌روش مقابل هم‌وطنان خود به تساوی یک بر یک رسید تا چهار امتیازی شود. چهار امتیازی که برای صعود کافی نبود.

در مجموع و در ۱۰ مسابقه‌ای که کی‌روش در جام جهانی سرمربیگری کرده به ۲ برد، چهار مساوی و چهار باخت رسیده است. او در جام جهانی پیش رو باید با ۲ تیم اروپایی انگلیس و ولز و یک تیم از کونکاکاف به نام آمریکا پیکار کند. سابقه او مقابل تیم‌های اروپایی سه باخت و یک تساوی بوده و برابر نمایندگان کونکاکاف تا به حال مسابقه‌ای نداشته است.

پیشکسوت گروه دوم جام جهانی

در گروه ایران کی‌روش، پرتجربه‌ترین سرمربی به حساب می‌آید. گرث ساوت‌گیت دومین جام جهانی را تجربه می‌کند و گرگ برهالتر از آمریکا و رابرت پیج از ولز، نخستین حضور خود در قامت سرمربی را پشت سر خواهند گذاشت.

منبع: ایرنا