شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کی روش#تیم ملی#ملوان#فولاد

شرط سنگین نکونام برای حضور در تیم ملی

دستیاری کی روش برای من بازگشت به عقب است/ فقط سرمربیگری تیم ملی را می خواهم!

بازی ملوان و فولاد که لغو شد شایعه‌ای در شهر پیچید و گفتند چون باشگاه فولاد جواد نکونام را به تیم ملی نداده است با لغو این بازی خواستند تیم فولاد را تحت فشار قرار دهند. البته موضوع کمی عجیب بود.

دستیاری کی روش برای من بازگشت به عقب است/ فقط سرمربیگری تیم ملی را می خواهم!

شگفتی این ماجرا آنجا بود که به باشگاه ملوان و زمین معروف به سن سیروس مجوز برگزاری بازی دادند اما حالا با اولین بارش‌های رو به پاییز زمین از شرایط مسابقه خارج شده است. از طرفی مدیران و مالک ملوان مصاحبه می‌کنند و درمورد شرایط خوب زمین و میزبانی می‌گویند. حتی هیات فوتبال گیلان شرایط را مطلوب ارزیابی می‌کند. میرشهاب مومنی، نایب‌رئیس هیات فوتبال گیلان در این مورد  می‌گوید: «نمی‌دانم چه داستانی است یا چه داستانی می‌خواهند بسازند اما ما می‌گوییم زمین آماده بود. پیش از این در این زمین مسابقاتی انجام شد و زمین مشکلی ندارد. ضمن اینکه در سال‌های قبل هم لیگ برتر در زمین‌های بدتر از این بازی برگزار کرده است.»
همین موضوع ما را به سوی باشگاه فولاد سوق می‌دهد. آیا واقعا داستانی پشت‌پرده لغو این بازی است که به بیانیه اخیر باشگاه فولاد درمورد عدم همکاری با تیم ملی مربوط می‌شود. علوی مدیر تیم فولاد  می‌گوید: «من نمی‌دانم که چنین تصمیمی دخیل است یا نه ولی عجیب است. ما طبق برنامه‌ای که اعلام شد به انزلی رفتیم از میزبانی تیم ملوان راضی بودیم و چون ناظران به ما گفتند بازی لغو شده برگشتیم. ما اصلا اذیت نشدیم.»

 پشت‌پرده مخالفت فولاد با جدایی نکونام
چه موضوعی پشت‌پرده مخالفت باشگاه فولاد با جدایی جواد نکونام و پیوستن به تیم ملی است که این شایعات از پس آن بروز می‌کند. وقتی پیگیر ماجرا می‌شویم شایعه عجیب‌تری از پس این اتفاق به گوش‌مان می‌رسد. برخی در این باره چیزهایی می‌گویند که هم شنیدنی است و هم عجیب. اینکه توافق در این بین حاصل شده و جریاناتی وجود دارد که به‌زودی نکونام را به تیم ملی ملحق می‌کند.
شنیدیم هرچند در ظاهر مسئولان باشگاه فولاد اعلام کردند با جدایی جواد نکونام از تیم فولاد و انتقال او به تیم ملی مخالفند اما این ادعا برای آرام کردن جو در بین هواداران فولاد است. بعد از اینکه فدراسیون فوتبال کارلوس کی‌روش را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد از جواد نکونام به‌عنوان تنها دستیار ایرانی این مربی نام برد. این ادعای فدراسیون فوتبال بلافاصله با واکنش هواداران فولاد و رسانه‌های مرتبط با این تیم همراه شد و با این انتقال مخالفت کردند.
از این رو باشگاه فولاد بلافاصله در بیانیه‌ای مدعی شد اجازه انتقال این مربی را نمی‌دهد. در این خصوص شنیدیم مسئولان فدراسیون فوتبال پیش از اعلام نام نکونام موافقت باشگاه فولاد را گرفته بودند ولی از آنجا که مخالفت‌هایی با این مربی شد و هواداران باشگاه فولاد موضع گرفتند این باشگاه نیز بلافاصله با این انتقال مخالفت کرد.

 سکوت نکو برخلاف موضع‌گیری درباره استقلال
جالب است که فدراسیون فوتبال نه‌تنها نکونام را به‌عنوان دستیار کی‌روش انتخاب کرد که او را گزینه بعدی سرمربیگری تیم ملی عنوان کرد. درنتیجه آنچه شنیدیم گویای توافق نهایی فولاد خوزستان با فدراسیون است. از آنجا که مسابقات لیگ تعطیل است و در جام‌جهانی هم برگزار نمی‌شود نکونام می‌تواند در مقطعی مناسب کی‌روش را همراهی کند و پس از آن هم نفر اول تیم ملی شود.
این‌طور به نظر می‌رسد که به‌زودی باشگاه فولاد از موضع خود کوتاه آمده و با بهانه‌هایی همیشگی همچون مصلحت ملی و این قبیل مسائل با جدایی نکونام موافقت کند. پیش از این نکونام دستیاری کی‌روش را تجربه کرده است و تیم موفقی با هم بودند از این رو بعید است که این مربی همکاری مجدد را نپذیرد. مخصوصا حالا که موضع سکوت در پیش گرفته است. پیش از این نکونام برای نیامدن به استقلال و حتی عدم همکاری با فدراسیون فوتبال ایران خود شخصا مخالفتش را اعلام کرده بود اما در این مورد به‌خصوص سکوت کرده و شاید این سکوت از رضایت اوست.
محمد علوی، مدیر تیم فولاد در اقدامی قابل پیش‌بینی در این مورد به «فرهیختگان» می‌گوید: «من نمی‌دانم مقابل این اخبار چه باید بگویم. باشگاه فولاد من و همکارانم هستیم و من چنین چیزی نشنیده‌ام. آنچه باشگاه در بیانیه‌اش اعلام کرده همان موضع واقعی باشگاه است و براساس آن نکونام را به تیم ملی نمی‌دهیم.»
از این رو است که می‌گویند دو هفته مانده به جام جهانی نکونام به تیم ملی ملحق می‌شود تا هم در کنار کی‌روش باشد و هم به تعهدش به تیم فولاد عمل کرده باشد!

 کی‌روش با نکونام در ارتباط است
کشمکش باشگاه فولاد و فدراسیون فوتبال اینجا تمام نمی‌شود؛ چراکه بعد از بیانیه باشگاه فولاد و مخالفت با جدایی این مربی فدراسیون فوتبال هیچ واکنشی نشان نداد و به شکلی که انگار نه خانی رفته و نه خانی آمده پیگیر امور خود شد. این موضوع وقتی جذابتر می‌شود که می‌فهمیم کی‌روش با نکونام در ارتباط است و لیست جدید تیم ملی با مشورت او اعلام شده است. اتفاقا به واقعیت خیلی هم نزدیک است؛ چراکه لیست جدید بسیار هوشمندانه و از دل لیگ بیرون آمده و ظرافتی دارد که به سلیقه نکونام نزدیک است.
این خبر در این روزها تنها خبری بود که ما را متعجب نکرد؛ چراکه نکونام پیش‌تر هم گفته بود که بعد از جدایی کی‌روش از تیم ملی با او در ارتباط است. از این رو اگر آنها همچنان در ارتباط باشند و او از مربی جوان ایرانی مشورت بگیرد اتفاق عجیبی نیست. بازگشت کی‌روش به تیم ملی اما در بد زمانی رخ داده است و نکونام چالش لیگ قهرمانان آسیا با فولاد را در پیش دارد. موقعیتی ایده‌آل و شرایطی خوب در بهمن‌ماه پیش روی اوست. شواهد این‌طور به نظر می‌رسد که صعود تیم فولاد از این مرحله و حضور در یک‌چهارم نهایی بسیار محتمل است. نکونام قبلا عنوان کرده بود فولاد شرایط جاه طلبی او را دارد و قبلا پیشنهاد استقلال و حتی تیم ملی را رد کرده بود و دستیاری اسکوچیچ را مزاحی بیش ندانست.
از این رو وقتی صحبت از قرارداد 3 ماه کی‌روش با تیم ملی به میان می‌آید این ذهنت قوی ایجاد می‌شود که نکونام با وجود همه تعهدی که به تیم فولاد دارد روند جاه طلبانه‌تری را می‌تواند با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تجربه کند و این شاید به دلیل همان وجهه خوبی که در فوتبال بین‌المللی دارد برایش سکوی پرتاب خوبی باشد و او را به آرزویش که سرمربیگری تیم فوتبال ایران است برساند.

 دستیاری کی‌روش برگشت به عقب است
پرونده حدس و گمان‌ها درمورد چالش تیم ملی و نکونام به همین جا تمام نمی‌شود. وقتی خبر آمد که بعد از جام‌جهانی تیم ملی را به نکونام می‌دهند تا او به‌عنوان سرمربی این تیم را در جام ملت‌های آسیا همراهی کند چالش جدیدی به وجود آمد. حالا فرصت خوبی بود تا این مربی بار دیگر شانس خود را در میدانی بزرگ‌تر امتحان کند، اما تکلیف فولاد چه می‌شود؟
خبردار شدیم باشگاه فولاد قبل از اینکه با جدایی جواد نکونام از این باشگاه مخالفت کند با این مربی در این مورد صحبت کرد. در همان زمان نکونام به این باشگاه اعلام کرد که خود مدعی نفر اول نیمکت تیم ملی است و با همه ارادتی که به کی‌روش دارد نمی‌خواهد بار دیگر دستیار او شود. نکونام به فدراسیون اعلام کرد دستیاری کی‌روش برای او بازگشت به عقب است؛ چراکه چند سال قبل این جایگاه را تجربه کرده و اگر قرار باشد به تیم ملی برگردد به‌عنوان نفر اول بر می‌گردد.
در نتیجه همین اظهارات نکونام، باشگاه فولاد بعد از یک روز سکوت خبری بالاخره نسبت به درخواست فدراسیون فوتبال به مربیگری نکونام در تیم ملی واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای با جدایی این مربی مخالفت کرد.
این مخالفت البته موقتی است و نکونام گفته است درصورتی‌که در جام ملت‌های آسیا خواهان همکاری با او باشند و وی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کنند نمی‌تواند از این پیشنهاد چشم‌پوشی کند و فولاد هم نباید مانعش شود. به این ترتیب و با توجه به اینکه پیشتر نیز گفته شده بود قرار است بعد از جام‌جهانی تیم ملی را به نکونام بسپارند، باشگاه فولاد باید به فکر جانشین این مربی جوان باشد.
این اتفاق درصورتی رخ می‌دهد که کی‌روش قراردادش را بعد از جام جهانی تمدید نکند و فرصت برای سرمربیگری جواد نکونام وجود داشته باشد. با این مخالفت ممکن است جایگاه نکونام در بین اهالی فدراسیون متزلزل شده و دیگر تمایلی به همکاری با او نداشته باشند؛ چراکه وی دعوت به دستیاری کی‌روش را نپذیرفت و همین موضوع فدراسیون‌نشین‌ها را نسبت به وی خشمگین کرد. با این حال وقتی می‌شنویم در ادامه قرار است نکونام سرمربی باشد و کی‌روش مدیر فنی، می‌بینیم که پازل‌ها از قبل چیده شده و معادلات درست از آب درمی‌آید. اینجاست که معنی سکوت فدراسیون فوتبال شفاف‌تر می‌شود.
آنچه جالب است اینکه نکونام با سابقه بیشترین بازی ملی، تجربه حضور در لالیگا و تجربه مربیگری پله‌پله از لیگ یک و تا لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا آن هم با جام‌های رنگارنگ و صعودهای جذاب گزینه خوبی برای آینده تیم ملی است.
علوی در این مورد به ما می‌گوید: «نکونام به تیم فولاد تعهد دارد و ما با او برای ادامه راه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. طبیعی است که دیگر تیم‌ها و حتی فدراسیون فوتبال خواهان او باشند اما او به باشگاه فولاد تعهد دارد و به این تعهد پایبند می‌ماند. هر اتفاقی رخ دهد با هماهنگی دو طرف است و بین باشگاه و این مربی تعامل خوبی برقرار است.»
نکونام قطعا سرمربیگری تیم ملی را می‌خواهد، حالا چه امسال چه در آینده. او می‌داند نیمکت تیم ملی بالاخره از آن او خواهد شد.