شهر خبر

زنان قربانی هنجارهای نانوشنه و غیرواقعی

رسول باختر
زنان قربانی هنجارهای نانوشنه و غیرواقعی

آقای قاسمی، دبیر کمیسیون اخلاق ورزش کمیته ملی المپیک طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواستار برخورد با هرگونه هنجارشکنی و رفتارهای خلاف فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی شده‌اند.

نامه مذکور ایراداتی دارد که مفسده در آن بسیار است و یا بسیار دور از واقعیت‌های جامعه است؛

اولا هنجارهای فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی عبارت بسیار گسترده‌ایست که ممکن از منظر افراد مختلف تعابیر متفاوتی داشته باشد. همین تعابیر گاها متعارض باب اعمال سلیقه شخصی اشخاص را باز نموده و می‌تواند فاجعه مشهد را تکرار نماید!

اگر شعاری، نوشته‌ای، نمادی ویا هرچیزی از منظر شما هنجارشکن است، صراحتا بیان نمایید تا هم آن رفتار ناهنجار مشخص شود و هم مسئولین مربوطه بدانند با چه چیزی باید مبارزه شود!

ثانیا کدام رفتار مدنظر شماست؟ چرا صراحتا به بیان آن نمی‌پردازید؟!

اگر شعاری، نمادی، نوشته‌ای ویا هرچیزی خاطرتان را مکدر نموده، صراحتا بیان کنید تا نخست بتوان با فرهنگ جامعه و سپس با فرهنگ هواداری تطبیق دهیم.

آنچه که در سکوهای زنان دیدیم، بخشی از آن چیزیست که در جامعه هواداری امروز مرسوم و عادی است. شخصا شاید با برخی از این رفتارها مخالف باشم اما چه تمایزیست میان زنان و مردان که با زنان برخورد شود اما مردان آزادانه تکرار نمایند؟!

این اقدام در تعارض با منشور کمیته بین‌المللی و داخلی نیست؟

ضمن تشکر از این حجم مسئولیت‌پذیری، دو خواسته از جنابعالی دارم؛

اولا اجرای ماده پنج آیین‌نامه کمیسیون مذکور، خصوصا تبصره یک این ماده که گویا کمیسیون اخلاق هیچ اطلاعی از آن ندارد،

ثانیا اجرای تعهدات خود در راستای صیانت از اخلاق واقعی جامعه! بی‌اخلاقی‌های بسیار بدتر از آنچه مورد اشاره شماست در ورزش خصوصا فوتبال مشاهده می‌شود که سکوت کمیسیون فوق‌الاشاره برای من بسیار دردناک است. اگر گاهی پای درد دل زنان فوتبالیست بنشینید، آه از نهادتان بلند می‌شود و دو دستی بر سر خود می‌کوبید.

258 258