شهر خبر

محققان آلمانی توصیه می کنند؛

کاهش ۳۰ دقیقه ای استفاده از شبکه های اجتماعی و بهبود سلامت روان

کاهش ۳۰ دقیقه ای استفاده از شبکه های اجتماعی و بهبود سلامت روان

به گفته محققان، ورزش به جای تماشای شبکه های اجتماعی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، محققان می‌گویند افرادی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود را کاهش داده و در عوض به فعالیت بدنی می‌پردازند، احساس رضایت بیشتر، افسردگی کمتر و استرس کمتری داشته اند.

کارشناسان می‌گویند ورزش کردن و تماشای کمتر صفحه نمایش مزایای سلامت روانی دارد.

آنها می‌گویند راه‌های مختلفی برای کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، از جمله خاموش کردن این برنامه‌ها و اطلاع دادن به دوستان که در حال کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش خود هستند.

تیمی از محققان مرکز تحقیقات و درمان سلامت روان در دانشگاه بوخوم در آلمان به سرپرستی دکتر «جولیا بریلوسکایا»، گزارش داد شرکت‌کنندگانی که رسانه‌های اجتماعی را با ورزش جایگزین کردند، احساس رضایت بیشتر و افسردگی و استرس کمتری داشتند.

به گفته محققان، اثرات مثبت دوره دو هفته‌ای تا شش ماه پس از پایان مطالعه ادامه داشت.

بریلوسکایا می‌گوید: «این یافته به ما نشان می‌دهد که چقدر حیاتی است که هر از گاهی دسترسی آنلاین خود را کاهش داده و به ریشه‌های انسانی خود بازگردیم. این اقدامات را می‌توان به راحتی در زندگی روزمره اجرا کرد و در عین حال به ما کمک می‌کند در عصر دیجیتال شاد و سالم بمانیم.»

محققان ۶۴۲ داوطلب را انتخاب کردند و آنها را به طور تصادفی در یکی از چهار گروه تقریباً مساوی قرار دادند.

گروه اول مصرف روزانه خود در شبکه‌های اجتماعی را ۳۰ دقیقه کاهش دادند. گروه دوم همزمان با ادامه استفاده منظم از رسانه‌های اجتماعی، فعالیت بدنی را روزانه ۳۰ دقیقه افزایش دادند.

گروه سوم هر دو را ترکیب کردند و زمان رسانه‌های اجتماعی را کاهش دادند و فعالیت بدنی را افزایش دادند. یک گروه کنترل هیچ رفتاری را تغییر نداد.

شرکت کنندگان قبل و در طول مطالعه و همچنین به مدت شش ماه پس از آن مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان می‌گویند احساس خوشبختی، به ویژه هنگام ورزش منظم، با کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است.