شهر خبر

ادعای آمریکا درباره تلاش روسیه برای نفوذ در سیاست جهانی

ادعای آمریکا درباره تلاش روسیه برای نفوذ در سیاست جهانی

آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شد که روسیه ۳۰۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری مخفیانه بر سیاست جهانی هزینه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی تازه منتشر شده مدعی است که روسیه از سال ۲۰۱۴ به طور مخفیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری بر سیاستمداران و دیگر مقامات بیش از ۲۲ کشور هزینه کرده است.

این گزارش که روز سه شنبه منتشر شد، به ارزیابی اطلاعاتی جدید از تلاش‌های مخفی جهانی روسیه برای حمایت از سیاست‌ها و احزاب همسو با مسکو اشاره می‌کند. در این فایل به هیچ کشوری اشاره نشده است، ولی انتشار آن آخرین تلاش دولت بایدن برای از طبقه بندی خارج کردن اطلاعات علیه اهداف نظامی و سیاسی مسکو است.

یک مقام ارشد دولت بایدن از بیان این که گمان می‌رود روسیه در اوکراین چقدر پول خرج کرده است، خودداری کرد. این مقام مسئول اما به اتهامات نفوذ روسیه در انتخابات اخیر در آلبانی، بوسنی و مونته نگرو اشاره کرد و مدعی شد که همه کشورهای اروپای شرقی با فشار تاریخی مسکو مواجه شده اند.

در این گزارش ادعا شده است که نفوذ پنهان روسیه شامل استفاده از سازمان‌ها برای انتقال پول به اهداف موردنظر یا سیاستمداران همسو بوده است و این انتقال پول همچنین اتاق‌های فکر در اروپا و شرکت‌های دولتی در آمریکای مرکزی، آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا را نیز در بر می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که روسیه قصد دارد «حداقل صدها میلیون دلار دیگر» را به احزاب و مقامات همراه و همسو در سراسر جهان منتقل کند. بایدن نیز به تازگی اعلامیه اضطراری ملی را در مورد تهدید مداوم دخالت خارجی در انتخابات را تمدید کرده است.

این گزارش در حالی از سوی آمریکا منتشر شده که خود این کشور در طول تاریخ به طور مخفیانه از گروه‌های سیاسی حمایت مالی کرده و تلاش‌هایی را برای سرنگونی یا تضعیف دولت‌های خارجی بکار برده است.