شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی: از هر هزار نفر دو نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری

رئیس بانک مرکزی: از هر هزار نفر دو نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مردم نگران تراکنش های بانکی خود نباشند و بررسی های نشان می دهد که از هر هزار نفر دو یا سه نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی در برنامه زنده تلویزیونی درباره تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی با بیان اینکه بخش عمده حساب‌های تجاری به کارتخوان ها متصل شده بود، اظهار کرد: بخش مهم کار شناسایی حساب‌های تجاری در یک سال گذشته انجام شد و به اتمام رسید؛ اما آن حساب‌هایی که خارج از اتصال به کارتخوان ها هستند، بسیار کم است و از هر هزار نفر حداکثر دو سه نفر باشند که کارت تجاری آنها به کارتخوان متصل نشده باشد و مشمول حساب تجاری باشند.

وی ادامه داد: اینکه گفته شد که حساب‌هایی که ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان گردش مالی در ماه داشته باشند، وحی منزل نیست؛ این یک نشانه است ممکن است فردی هزار تراکنش شامل واریز به حساب داشته باشد اما برداشت شامل آن نمی‌شود؛ کسی که در بورس معامله می‌کند، تراکنش‌های آن حساب مشمول حساب تجاری نیست. اگر فردی خانه خریداری کند و ۵ میلیارد تومان هم پول خرید مسکن بدهد، این گردش مالی شامل تراکنش‌های حساب تجاری نیست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اینکه گفته می‌شود ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان، حساب تجاری است، باید هر دوی آن با هم اتفاق بیفتد.

وی درباره حساب‌های صندوق قرض الحسنه خانگی اظهار کرد: کار تجاری به معنی تجارت و داشتن معاملات متعدد است؛ ما برخی کارتخوان هایی هم داریم که تجاری نیست و برای امور خیریه است؛ تراکنش‌های کارت‌های صندوق‌های خانگی هم تجاری نیست.

صالح آبادی تصریح کرد: اگر کسی واقعاً در حال تجارت است، به تشخیص خودش باید حساب تجاری معرفی کند؛ این فرد باید به سازمان امور مالیاتی، حساب تجاری اش را معرفی کرده وای سازمان آن حساب را به بانک معرفی می‌کند و از مزایای حساب تجاری مانند شناسنامه دار شدن آن بهره مند شود.

وی درباره مزایای داشتن حساب تجاری گفت: اگر کسی بخواهد در حال حاضر بالای ۲۰۰ میلیون تومان جابجا کند، باید مستندات به بانک معرفی کند اما اگر حساب تجاری داشته باشد، تا یک میلیارد تومان نیازی به مستندات به بانک ندارد؛ در حال حاضر برای صدور دسته چک جدید، باید تعدادی از چک‌ها به بانک برگشته باشد اما اگر اینت دسته چک به حساب تجاری متصل شود، از این مورد معاف خواهد شد.

صالح آبادی با بیان اینکه خرید و فروش‌های بورس مشمول حساب تجاری نیست بیان کرد: خریدهای معامله گران در بورس معاف از مالیات است و فروش‌های آنها نیز شامل نیم درصد مالیات است که از تراکنش آنها کسر می‌شود لذا به دلیل شفافیت‌های بورس، حسابی که در معاملات بورس استفاده می‌شود، مشمول حساب تجاری نیست.

وی خاطرنشان کرد: همه مجموع حساب‌هایی که به یک کد ملی متصل می‌شوند، اگر با هم ۳۵ میلیون تومان و ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشند، ملاک تجاری بودن حساب است.

صالح آبادی اظهار داشت: سامانه‌های شناسایی حساب تجاری آماده شده و سازمان امور مالیاتی نحوه آغاز شناسایی این حساب‌ها و اعمال مالیات بر آن را اعلام خواهد کرد. خرید مسکن حتی اگر ۵۰ میلیارد تومان هم باشد، کار تجاری محسوب نمی‌شود لذا مردم نگران نباشند؛ به حدی مشوق‌های معرفی حساب تجاری زیاد است که ما نگرایم عده‌ای حساب غیر تجاری خود را به عنوان حساب تجاری معرفی کنند.