شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیسی

کلید سیستم ایمنی انسان در دست این ماهی است

به گفته محققان انگلیسی کلید سیستم ایمنی ما در دستان کوسه‌ها است و به دلیل موثرتر بودن سیستم ایمنی کوسه نسبت به انسان، با هر ویروس خطرناک و تومور تهدیدکننده زندگی بهتر از انسان مبارزه می‌کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان پازلی را حل کرده‌اند که به ما می‌گوید چرا سیستم ایمنی کوسه در دفع بیماری موثرتر از انسان است که این نکته راهگشای تولید داروهای جدید علیه سرطان و آرتریت روماتوئید می‌تواند باشد.

دکتر کارولین بارله مدیر شرکت دانش بنیان Elasmogen وابسته به دانشگاه آبردین می‌گوید می‌خواستند ببینند جعبه ابزار مبارزه با بیماری کوسه‌ها مانند انسان است یا نه؟

به گفته وی آنها دریافتند کوسه‌ها دارای آنتی بادی‌هایی کوچک و ساده هستند و مزایای بالقوه بسیار زیاد نسبت به آنتی بادی‌های بزرگ انسانی دارند.

آنتی بادی انسانی بسیار پیچیده بوده و فقط به یک هدف متصل می‌شوند.

بیش از ۴۰۰ میلیون سال از تکامل سیستم ایمنی کوسه‌ها می‌گذرد و قابلیت استثنایی بهبود زخم را دارند.

بدین ترتیب کوسه‌ها به ندرت بر اثر جراحت می‌میرند.

گفتنی است در انسان وقتی سیستم ایمنی، باکتری یا ویروس را حس می‌کند، پروتئینی به نام آنتی بادی تولید کرده  که به مولکولی خاص چسبیده و از سلول T حمایت کرده تا مهاجم را بکشد.

اما آنتی بادی انسانی یا ساخت انسان معمولا مولکول حجیم و Y شکل است که به دلیل بزرگی قادر به اتصال به تعداد کمی از هدف در سلول مهاجم هستند.

اما در کوسه اندازه پادتن کمتر از یک دهم آنتی بادی انسانی است و به آن اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر به شکاف ریز در سطح باکتری یا سلول سرطانی نفوذ کرده و شانس چسبیدن و تخریب را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر آنتی بادی کوسه بسیار سخت است و محققان آن را در آب جوشانده و در اسید خورنده فروبرده، اما زنده مانده‌اند.

حالا شرکت دانش بنیان انگلیسی قصد دارد نسخه‌های مصنوعی آنتی بادی کوسه را به جریان خود تزریق کند و یا مولکول‌های کوسه را همراه داروهای شیمی درمانی راهی سلول‌های سرطانی داخل بدن کنند.

این کار ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده انجام خواهد شد و شاید نتایج خوبی هم بدهد.