شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا
سبک زندگی

آلودگی هوا| تأثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه | سرطان ریه

سرطان ریه در کمین تهرانی ها | تأثیر وحشتناک آلودگی هوا بر سرطان ریه

تأثیر وحشتناک آلودگی هوا بر سرطان ریه را بدانید.

سرطان ریه در کمین تهرانی ها | تأثیر وحشتناک آلودگی هوا بر سرطان ریه

تأثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه را بدانید.

محققان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد آلودگی هوا واقعا می‌تواند باعث ایجاد سرطان ریه در افراد غیرسیگاری شود. تحقیقات انجام شده نشان داد که ذرات ریز تولید شده از سوخت‌های فسیلی سلامت انسان را به خطر می‌اندازند و اقدامی فوری برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی باید انجام شود.

به گفته چارلز سوانتون از موسسه فرانسیس کریک بریتانیا مبارزه و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند راه را برای پیشگیری از سرطان نیز هموار کند.

چارلز در کنفرانس سالانه آنکولوژی در پاریس اذعان کرد: «ما واقعا نمی‌دانستیم که آیا آلودگی هوا مستقیما باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود یا خیر و مدت‌ها تصور می‌شد که قرار گرفتن درمعرض مواد سرطان‌زا مثل دود سیگار و آلودگی باعث جهش DNA می‌شود و سرطان ریه رخ می‌دهد.»

او در ادامه گفت: « تحقیقاتی که انجام شده نشان داده که جهش‌های DNA می‌توانند رخ دهند بدون آنکه باعث ایجاد سرطان شوند و مواد سرطان‌زای محیطی این جهش‌ها را ایجاد نمی‌کنند.»

تیم تحقیقاتی موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن با بررسی داده‌های سلامتی بیش از 460هزار نفر در انگلیس، کره جنوبی و تایوان دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلودگی که قطر آن‌ها کمتر از 2.5 میکرون است منجر به افزایش خطر جهش در ژن EGFR می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داد که این ذرات باعث تغییراتی در ژن EGFR و KRAS می‌شوند که هر دو با سرطان ریه در ارتباطند.

محققان نزدیک به 250 نمونه از بافت ریه افرادی که هرگز در معرض مواد سرطان‌زا، دود سیگار و آلودگی شدید نبوده‌اند را بررسی کردند و دریافتند با وجود سالم بودن ریه این افراد، جهش‌های DNA را در 18 درصد از ژن‌های EGFR و 33 درصد از ژن‌های KRAS پیدا کردند که احتمالا به تنهایی برای ایجاد سرطان کافی نیستند.

او در ادامه افزود: «زمانی که یک سلول در معرض آلودگی قرار می‌گیرد، می‌تواند زخمی که در حال التیام است را هدف قرار دهد و باعث التهاب شود و اگر سلول دارای جهش باشد سرطان ایجاد می‌کند.» در آزمایش دیگری که روی موش‌ها انجام شد محققان دریافتند که یک آنتی‌بادی می‌تواند جلوی واسطه‌ای به نام اینترلوکین 1 بتا را که باعث التهاب می‌شود، بگیرد و در وهله اول از شروع سرطان جلوگیری کند.

سوانتون گفت امیدوار است که این مطالعات گامی بسیار مهم در جهت علم و جامعه باشد و این یافته‌های جدید بتواند پیشگیری از سرطان را در آینده فراهم کند و شاید بتوان برای کاهش خطر سرطان قرص ضد سرطان به مردم ارائه داد.

سوانتون آلودگی هوا را یک «قاتل پنهان» نامید و و تخمین زد که میزان مرگ‌‌ومیر ناشی از آلودگی تقریبا با میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف تنباکو برابر است. این یک مشکل جهانی است و باید اقدامی فوری در جهت رفع آلودگی انجام گیرد.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)