شهر خبر

تلاش صهیونیست‌ها برای دلسرد کردن غربی‌ها از توافق با ایران/ اختلافات داخلی در اسرائیل بر سر توافق وجود دارد

تلاش صهیونیست‌ها برای دلسرد کردن غربی‌ها از توافق با ایران/ اختلافات داخلی در اسرائیل بر سر توافق وجود دارد

کارشناس مسائل اسرائیل در رابطه با موضع رسمی اسرائیلی‌ها در خصوص برجام، گفت: آنها مخالف توافق هستند به این دلیل که معتقدند توافق مزایای اقتصادی، نظامی و امنیتی زیادی برای ایران به همراه دارد.

منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با تشریح موضع رسمی و کلی صهیونیست‌ها نسبت به توافق هسته‌ای، گفت: خط مشی‌ دولت‌های مختلف اسرائیل در زمان نتانیاهو، بنت و در ادامه آن نیز لاپید نسبت به برجام و توافق هسته‌ای در حقیقت یک مخالفت است و دلیل مخالفت‌شان که خودشان نیز اعلام می‌کنند به مزایای اقتصادی، نظامی و امنیتی که قرار هست از طریق توافق عاید ایران شود برمی‌گردد.

وی افزود: آنها همواره می‌گویند که توافق به شرطی خوب است که ایران را محدود کند و مزایای زیادی نیز در اختیارش قرار نگیرد و همچنین امتیازهای زیادی از آنها اتخاذ شود.

بنت همچنان در دولت اسرائیل ایفای نقش می‌کند

براتی با اشاره به برسر قدرت ماندن نفتالی بنت، تصریح کرد: درحال حاضر دولت لاپید به قدرت رسیده است اما باید به این نکته اساسی توجه شود که بنت که نخست وزیر سابق بود همچنان در دولت اسرائیل ایفای نقش می‌کند، جانشین نخست وزیر و البته مسئول تنظیم سیاست اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

وی سیاست‌های اسرائیل در زمان لاپید را استمرار سیاست‌های دولت بنت خواند و گفت: با کنار رفتن نفتالی بنت و روی کار آمدن لاپید تغییر بزرگی در سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران به وجود نیامده و همانطور که در گذشته  «بنت» مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران را برعهده داشت، هم‌اکنون نیز همان کار را دنبال می‌کند.

تلاش صهیونیست‌ها برای دلسرد کردن غربی‌ها از توافق با ایران

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: صهیونیست‌ها همواره سعی می‌کنند طرف‌های غربی را از توافق و برجام دلسرد کنند و اینطور نشان دهند که ایران به تعهداتش در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای پایبند نمانده و سعی می‌کند از نیروی هسته‌ای در ابعاد نظامی استفاده کند.

براتی با اشاره به اختلافات داخلی در اسرائیل در رابطه با موضوع برجام و توافق، اضافه کرد: در داخل اسرائیل یک اختلاف نظر بین کادر سیاسی و روسای اطلاعاتی وجود دارد یعنی بین خودشان نیز برسر این مسئله دوگانگی به وجود آمده است.

اختلاف بین کادر سیاسی و روسای اطلاعاتی اسرائیل درباره توافق

وی اختلافات داخلی اسرائیل را این چنین تشریح کرد: روسای نهادهای اطلاعاتی اسرائیل مثل موساد و آمان می‌گویند برجام و توافق به این دلیل که نظارتی را بر فعالیت هسته‌ای ایران مقرر می‌کند و در نتیجه اطلاعات فعالیت آنها به دست ما می‌رسد امر خوبی است اما کادر سیاسی یعنی اعضای هیات دولت و احزاب به خصوص حزب راست‌گرا و یش‌عتید(میانه‌رو) که خود لاپید نیز عضو این حزب است می‌گویند که توافق در صورتی خوب است که امتیازات زیادی به ایران ندهد و به این دلیل مخالف برجام هستند.

براتی افزود: به دلیل همین مخالفت‌ها از زمانی که دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم آغاز شد و به خصوص زمان‌هایی که ایران و 1+4 به چارچوب توافقی نزدیک می‌شوند تکاپوی دولت اسرائیل نیز بیشتر می‌شود و در این راستا با غربی‌ها و آمریکایی‌ها دیدار و رایزنی می‌کنند که به هدف خودشان یعنی توقف برجام برسند.

توافق با کم‌ترین امتیاز برای ایران

وی در پایان در خصوص هدف کنونی اسرائیل، گفت: آنها تلاش می‌کنند شیوه بازگشت به برجام و میزان امتیازاتی که ایران از توافق نصیبش می‌شود را تا حد امکان کاهش دهند به خصوص در موقعیت‌هایی که بین ایران و طرف‌های دیگر اختلاف نظر به وجود می‌آید مانند همین حرفی که اخیرا زده شده مبنی بر اینکه پاسخ ایران به درخواست‌های اروپا سازنده نبوده و در چنین شرایطی تاثیر مخرب اسرائیل بر توافق افزایش میابد به این صورت که سعی می‌کنند این اختلاف را این چنین نشان دهند که با ایران نمی‌‍توان به توافق رسید و باید علیه ایران یک مجموعه جامع از تحریم‌ها استوار شود.

انتهای پیام