شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#وزیرخارجه

وزیرخارجه لبنان خبر داد؛

پیشنهاد جدید میانجی آمریکایی در موضوع ترسیم مرزهای دریایی

پیشنهاد جدید میانجی آمریکایی در موضوع ترسیم مرزهای دریایی

عبدالله بوحبیب وزیرخارجه لبنان در سخنانی تاکید کرد که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی پیشنهادات جدیدی را در موضوع ترسیم مرزهای دریایی ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اسپوتنیک، عبدالله بوحبیب وزیرخارجه لبنان در سخنانی تاکید کرد که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی پیشنهادات جدیدی را در موضوع ترسیم مرزهای دریایی ارائه کرده است.

وی افزود: این پیشنهادات در راستای رسیدن دو طرف به توافق در موضوع ترسیم مرزهای دریایی ارائه شده است.

وزیرخارجه لبنان پس از دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان، تاکید کرد: هنوز نمی توانیم جزئیات پیشنهادات جدید ارائه شده را مطرح کنیم. در مذاکرات پیشرفت داشته ایم اما هنوز به پایان راه نرسیده ایم.

بوحبیب افزود: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اخیراً با یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و از وی خواسته است که مذاکرات در زمینه ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را خاتمه دهد.

وی تصریح کرد: طرف آمریکایی بر لزوم رسیدن به توافق در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی، در ماه جاری یا ماه آینده تاکید دارد.

گفتنی است در همین راستا اخیراً گفته بود که تل آویو پیشنهادی به لبنان ارائه داده که می تواند بر اساس آن در منطقه مورد منازعه به عملیات استخراج گاز اقدام کند و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز حق فعالیت در این منطقه را داشته باشد.

یک مقام لبنانی نیز در این باره گفته است که پیشنهاد جدید ارائه شده کل میدان گازی قانا را به لبنان اختصاص داده است که ممکن است حاوی منابع بزرگی از نفت و گاز باشد، این منطقه نیز از خط ۲۳ مرزی که ابتدای مذاکرات تعیین شده بود، فراتر است و بدست آوردن کامل میدان قانا دستاوردی مهم برای لبنان محسوب می شود.

در همین رابطه یک مقام صهیونیست در گفتگو با یدیعوت آحارونوت مدعی شد که تل آویو بزودی استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز خواهد کرد و حزب الله لبنان نیز در صورت واکنش به این رخداد، هزینه بالایی را متحمل خواهد شد.