شهر خبر

درگیری شدید مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ آمریکا: فورا آتش‌بس اعلام کنید

درگیری شدید مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ آمریکا: فورا آتش‌بس اعلام کنید

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری های مرزی گسترده در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن تعدادی از نیروهای جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا، آرام توروسیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با اعلام خبر درگیری مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: نبردها در برخی نقاط مرزی ادامه دارد و نیروهای جمهوری آذربایجان استفاده از توپخانه، خمپاره، پهپاد و تفنگ های کالیبر بزرگ در مسیرهای واردنیس، سوتک، آرتانیش، ایشخاناسر، گوریس و کاپان ادامه می دهد و زیرساخت های نظامی و غیرنظامی را هدف قرار می دهند.

مسئولیت درگیری‌ها با آذربایجان است

توروسیان با بیان اینکه "مسئولیت کامل وضعیت ایجاد شده و تحولات بعدی آن بر عهده رهبری نظامی - سیاسی جمهوری آذربایجان است" افزود: نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان به این حملات پاسخ می دهند و اطلاعات مربوط به تلفات طرف ارمنی در حال بررسی است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: ارمنستان علاقه‌ای به صلح ندارد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای تخریبات گسترده‌ی مرزی در مسیر‌های " داشکسان"، " کلبجر " و " لاچین " در مرز با ارمنستان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: "از شب ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، یگان‌های نیرو‌های مسلح ارمنستان عملیات خرابکاری گسترده‌ای را در مسیر‌های داشکسان، کلباجار و لاچین را آغاز کردند و با استفاده از تاریکی شب با مین‌گذاری در مناطق و با انواع تسلیحات مانند خمپاره به شدت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را در این مناطق هدف قرار دادند و در نتیجه‌ی آن علاوه برآسیب به زیرساخت‌های نظامی، تلفاتی در بین پرسنل نیرو‌های مسلح ما گزارش شده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به پاسخ متقابل نیرو‌های مسلح این کشور اعلام کرد: یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان برای خاموش کردن نقاط تیراندازی نیرو‌های مسلح ارمنستان، در این مسیر مستقر شدند و اقدامات تلافی‌جویانه انجام شد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر روند عادی سازی روابط و برقراری صلح افزود: "ارمنستان با بهانه‌های مختلف روند عادی سازی را به تعویق می‌اندازد، و برخلاف تعهدات بیانیه‌ها و توافقات سه جانبه علاقه‌ای به روند صلح ندارد و هدفش تضعیف این روند است".

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب تیراندازی به آمبولانس در منطقه "قاپان" با تکید بر پاسخ متقابل اعلام کرد:" اقدامات متقابل و تلافی جویانه یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان تنها علیه اهداف نظامی نیرو‌های مسلح ارمنستان با هدف تضمین امنیت مرز‌ها و پایان دادن به تحریکات ارمنستان است.

آمریکا: فورا آتش‌بس اعلام کنید

در این ارتبط وزیر خارجه آمریکا ضمن تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار توقف این مناقشه شد.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه آمریکا تأکید شده است: " ایالات متحده عمیقاً نگران درگیری‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و از این رو از طرف‌ها می‌خواهد که فورا آتش بس کنند".