شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هلال احمر#زائران#بروز

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

گرمازدگی دلیل اصلی مراجعه زائران به مراکز درمانی + فیلم

گرمازدگی دلیل اصلی  مراجعه زائران به مراکز درمانی + فیلم

مسئول درمانگاه ام القری هلال احمر گفت: عمده‌ترین دلیل مراجعه زائران به مراکز درمانی گرمازدگی و نشانه‌های آن است. از جمله این نشانه‌ها در بروز گرمازدگی هم می‌توان به افت فشار خون اشاره کرد.

محمد سلیمانی مسئول درمانگاه ام القری هلال احمر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در درمانگاه ام القرا پزشکان عمومی و پزشکان متخصص در چهار رشته متخصص زنان، پزشک متخصص کودکان، پزشک متخصص داخلی و متخصص روانپزشکی داریم، گفت: در هر شیفت حداقل ۳ پزشک در درمانگاه ام القری حضور دارند که در بیشتر مواقع دو پزشک عمومی و یک پزشک متخصص حاضر هستند.

وی با بیان اینکه در درمانگاه پرستاران خانم و آقا به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند، گفت: به همراه پرستاران، همکاران ما در بخش داروخانه و تزریقات به ارائه خدمات جانبی درمانی می‌پردازند و در کنار این افراد، در قسمت پذیرش و انتظامات هم شاهد حضور همکاران خود هستیم‌.

سلیمانی با اشاره به اینکه در درمانگاه ام القری ۵۰ نفر به صورت شبانه روزی به زائران و مجاوران حرم امیرالمومنین خدمت می‌کنند؛ گفت: به طور متوسط در ۲۴ ساعت بیش از ۸۰۰ نفر بیمار پذیرش می‌کنیم و پزشکان آنان را مورد معاینه قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین دلیل مراجعه بیماران به درمانگاه ام القری تاکنون چه بوده است، گفت: عمده‌ترین دلیل مراجعه زائران به مراکز درمانی گرمازدگی و نشانه‌های آن است. از جمله این نشانه‌ها در بروز گرمازدگی هم می‌توان به افت فشار خون اشاره کرد. گرفتگی یا درد عضلات، ضعف و بی حالی و بروز تاول پا از دیگر دلایل مراجعه زوار به مرکز درمانی ام القری هلال احمر است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه بیشتر مراجعان به مراکز درمانی هلال احمر از سالخوردگان هستند؛ گفت: متأسفانه علی رغم تأکیدات بسیار زیاد صورت گرفته بسیاری از کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ داروهای خود را به همراه نیاورده اند یا به موقع این داروها را مصرف نکرده اند. مجموع این عوامل موجب بروز ضعف و بی حالی این افراد می‌شود.

مدیر درمانگاه ام القری با بیان اینکه این درمانگاه هفدهم شهریور ماه با حضور رئیس جمعیت هلال احمر افتتاح شد، گفت: از همان لحظه به طور ۲۴ ساعته و شبانه روزی در خدمت زوار اباعبدالله الحسین هستیم و تا موقعی که زائران در عراق حضور داشته باشند ما آمادگی این را داریم که به آنان خدمات خود را ارائه دهیم. برای ما هم تاکنون زمانی برای پایان ارائه خدمات ابلاغ نکرده اند؛ لذا تا زمانی که زائر وجود داشته باشد و زوار بیمار به ما مراجعه کنند ما خدمات خود را ارائه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که برخی مطرح می‌کنند که داروهای تجویزی پزشکان هلال احمر چندان کارآمد و اثرگذار نیست و پزشکان معمولاً در تجویز دارو و صدور نسخه احتیاط می‌کنند گفت: این صحبت‌ها عامیانه است؛ این سخنان را نمی‌پذیرم. پزشکی که در مراکز هلال احمر فعالیت دارد به تشخیصی می‌رسد و وقتی به آن تشخیص می‌رسد تمام راه‌های درمان آن را بررسی می‌کند.

مدیر درمانگاه ام القری با بیان اینکه یکی از راه‌های درمان تجویز دارو است؛ گفت: از آنجایی که ما تمام داروها و درمان‌ها را در اختیار داریم طبیعتاً این موضوع صحت ندارد و ما تمام داورهای مورد نیاز را برای بیماران زائر تجویز می‌کنیم. البته در مورد افرادی که داروهای خاصی نیاز دارند که جزو داروهای نایاب محسوب می‌شود طبیعی است که در داروخانه‌های درمانگاه‌های عمومی این داروها وجود ندارد البته ما درمانگاه نبا را داریم که به عنوان مرکز اصلی درمان هلال احمر، داروهای تخصصی‌تری را در اختیار دارد اما اگر بیماری نیاز به خدمات اختصاصی داشته باشد به مراکز بیمارستانی ارائه داده می‌شود.

سلیمانی افزود: ما خدمات خود را دسته بندی کرده ایم درمانگاه‌هایی که خدمات اولیه را ارائه می‌دهند و پزشک و پرستار دارند. پس از آن ما درمانگاه‌های تخصصی هم داریم که خدمات تخصصی را ارائه می‌دهند و داروهای تخصصی متناسب با نیاز بیماران را ارائه می‌دهند و اگر بیماری مراجعه می‌کند که امکان معالجه کامل وی وجود نداشت و خدمات پزشکی تخصصی‌تر و بیمارستانی را می‌خواهد از طریق مراجعه امدادی به مراکز بیمارستانی کشور عراق اعزام می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی ام القرای اظهار کرد: از هفدهم شهریور مواردی که نیازمند مراجعه به بیمارستان‌ها بود چندان زیاد نیست با این حل از روز هفدهم شهریور که ما در درمانگاه آن القری مستقر شدیم تنها چهار مورد اعزام به بیمارستان داشته ایم که از این چهار مورد ممکن است همه آنها در مرکز نبا که مرکز اصلی هلال احمر است؛ مشکلشان برطرف شده باشد که برای مثال فقط دو نفر از آنان به بیمارستان مراجعه کرده باشند یعنی درصد بسیار ناچبزی از مراجعه کنندگان به درمانگاه نیازمند مراجعه به بیمارستان هستند.

مسئول مرکز درمانی ام القری هلال احمر با بیان اینکه طبیعی است که در مواردی همچون شکستگی استخوان و یا اعمال جراحی آپاندیس نیازمند اعزام بیمار به بیمارستان هستیم؛ خاطر نشان کرد: معتقدیم که در درمان بیماری‌ها و مشکلات عمومی زائران بیمار پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات خود را ارائه داده ایم و در عمل هم مشاهده می‌کنیم که این پوشش ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده است.

فیلم| توضیحات مسئول درمانگاه ام القری هلال احمر