شهر خبر

آیا باید بر اساس گروه خونی رژیم غذایی خاص داشته باشیم؟

آیا رژیم غذایی بر اساس گروه خونی علمی است و آیا غذا خوردن بر اساس گروه خونی واقعاً می‌تواند سلامتی را بهبود ببخشد؟

به گزارش آی زندگی و به نقل از cnet،  شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه خونی شما بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد و رژیم غذایی بر اساس گروه خونی موثر است.

در بخش سلامت عمومی قلب، انجمن قلب آمریکا دریافت که افراد دارای گروه خونی A، B یا گروه خونی AB بیشتر از افراد دارای گروه O در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند.

اما گروه خونی O از برخی نظر بدشانس است.  مطالعه دیگری که در سال 2019 انجام شد نشان داد افراد دارای گروه خونی O بیشتر در معرض گزش پشه‌ها هستند.

رژیم غذایی بر اساس گروه خونی

در این میان گروهی از مردم معتقدند که داشتن یک رژیم غذایی خاص بر اساس گروه خونی می‌تواند منجر به سلامتی بهتر و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.

این نوع تغذیه توسط یک پزشک به نام دکتر پیتر دادامو رایج شد و در کتاب وی به چاپ رسید.

علم پشت D’Adamo رد شده است و یا حداقل تا به امروز تأیید نشده است.

تغذیه بر اساس گروه خونی

هدف کلی رژیم گروه خونی این است که غذاهای بهینه برای افراد با گروه‌های خونی مختلف O، A، B و AB وجود دارد.

در واقع این تئوری معتقد است که گروه‌های خونی به عنوان نقشه‌ای از اجداد و ژنتیک ما عمل می‌کنند و غذاهایی که معمولاً توسط اجداد ما مصرف می‌شود، امروزه برای بدن ما مناسب‌تر است.

گروه خونی A

به گفته D’Adamo، کسانی که دارای گروه خونی A هستند باید از گوشت، به ویژه گوشت قرمز اجتناب کنند و از یک رژیم غذایی گیاهی غنی از میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل استفاده کنند. به این دلیل که «سیستم ایمنی حساس‌تر» دارند.

گروه خونی B

افراد با گروه خوتی  B به خوردن گیاهان و همچنین گوشت‌ها (به جز مرغ) تشویق می‌شوند. این رژیم همچنین در مورد مصرف ذرت، گندم، گوجه فرنگی، بادام زمینی و برخی دانه‌ها به این افراد هشدار می‌دهد.

گروه AB

افراد دارای گروه خونی AB ترکیبی از انواع A و B هستند. رژیم گروه خونی این افراد را به خوردن غذاهای دریایی، توفو، لبنیات، لوبیا، سبزیجات و غلات تشویق می‌کند. در مقابل باید از ذرت، گوشت گاو و مرغ دوری کنند.

گروه خونی O

افراد دارای این گروه خونی باید از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا سرشار از گوشت قرمز، ماهی، مرغ و برخی میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند. در مقابل باید از خوردن غلات، حبوبات و محصولات لبنی دوری کنند.

طبق رژیم غذایی گروه خون، گروه O در رژیم غذایی خود نسبت به سایر گروه‌های خونی به گوشت بیشتری نیاز دارد.

آیا رژیم غذایی گروه خونی واقعاً موثر است؟

تا به امروز، شواهد بسیار کمی وجود دارد که این ادعا را ثابت می کند.

علاوه بر این رژیم غذایی گروه خونی چندین بار توسط تحقیقات جدید رد شده است.

جامع‌ترین مطالعه در سال 2013 توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد و “هیچ مدرکی برای تایید مزایای سلامتی رژیم‌های غذایی گروه خونی” یافت نشد.

نکته مهم در مورد رژیم غذایی گروه خونی

به طور کلی بیشتر متخصصان تغذیه تعادل در رژیم غذایی را پیشنهاد می‌کنند، که ترکیبی از پروتئین‌های بدون چربی و سبزیجات غنی از ویتامین، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها است.

برای کاهش وزن، رژیم‌هایی مانند برنامه‌های کتو و پالئو خوب هستند، اما اگر هدف بهبود کلی سلامت، از جمله سلامت قلب است، رژیم‌های غذایی محدودکننده کاربردی نیستند.

سالم‌ترین رژیم غذایی چیست؟

اگر به دنبال یک رژیم غذایی برای افزایش سلامت کلی هستید، رژیم مدیترانه ای به مدت پنج سال متوالی در رتبه اول سالم‌ترین رژیم غذایی قرار دارد. این رژیم شامل ماهی بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و دانه‌ها است. همچنین مصرف قند و نمک را محدود کرده و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون را در برنامه خود قرار داده است.