شهر خبر

ژاپن از تعطیلی پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا عقب نشینی کرد

ژاپن از تعطیلی پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا عقب نشینی کرد

یک مقام ارشد دولت ژاپن با توسل به اهمیت روابط دو جانبه با آمریکا، گفت موضوع جابجایی پایگاه نظامی آمریکا از اوکیناوا منتفی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتینک، دولت ژاپن برغم مخالفت های گسترده ساکنان محلی دراستان اوکیناوا، از برنامه تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا در این منطقه عقب نشینی کرد.

«هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد دولت ژاپن معتقد است که ایستگاه هوایی فوتنما، متعلق به نظامیان آمریکا، باید در استان اوکیناوا باقی بماند.

این مقام ارشد دولت ژاپن در توجیه این اقدام گفت که از منظر تقویت اتحاد میان آمریکا و ژاپن و با توجه به نیاز به جابجایی این پایگاه، انتقال آن به منطقه هنوکو [واقع در اوکیناوا] تنها راه حل موجود است.

ماتسونو این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از انتخاب مجدد «دنی تاماکی» فرماندار اوکیناوا ایراد کرد. تاماکی به شدت مخالف حضور نظامی آمریکا در جنوبی ترین استان ژاپن است.

فرماندار پیشترنیز در جریان گفتگو با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن از وی خواست که طرح جنجالی انتقال پایگاه هوایی آمریکا به این منطقه را لغو کند. پیش از این توکیو و واشنگتن توافق کرده اند که پایگاه نیروی هوایی، دریایی فوتنما را از منطقه مسکونی شلوغ در گینووان به منطقه ساحلی کمتر جمعیت تر هنوکو، هر دو در جزیره اوکیناوا، منتقل کنند. اما این طرح مدت هاست مسکوت مانده و با مخالفت شدید از سوی ساکنان محلی روبرو شده است. ساکنان محلی خواستار انتقال پایگاه نظامی آمریکا به خارج از این جزیره هستند.