شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#دولت#عراق#تشکیل دولت

تاکید چارچوب هماهنگی بر ازسرگیری جلسه پارلمان و تشکیل دولت/ پیام اطمینان بخش کمیته سه نفره به صدر

تاکید چارچوب هماهنگی بر ازسرگیری جلسه پارلمان و تشکیل دولت/ پیام اطمینان بخش کمیته سه نفره به صدر

ایرنا نوشت: تاکید چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق بر از سرگیری جلسات پارلمان و تشکیل دولت به عنوان پیش شرط انتخابات زودهنگام، پیام اطمینان بخش آتی کمیته سه نفره به رئیس جریان صدر و گسست ائتلاف سه گانه بارزانی و صدر و الحلبوسی - خنجر از جدیدترین تحولات عرصه سیاسی این کشور بود.

اعضای چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی عراق (به استثنای جریان صدر) آخرین نشست خود را یکشنبه شب در منزل "فالح الفیاض" رئیس سازمان الحشد الشعبی این کشور برگزار و درخصوص از سرگیری جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید این کشور بعد از پایان مراسم اربعین حسینی (ع) رایزنی کردند.

برپایه این گزارش، در پایان نشست چارچوب هماهنگی تاکید کردند که بدون از سرگیری جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید انتخابات زودهنگامی در کار نخواهد بود.

براساس اعلام رسانه های عراقی، یک منبع آگاه اعلام کرد که در این نشست بر مساله ایجاد کانال های گفت وگو و ارتباط با تمامی طرف های سیاسی به منظور رسیدن به تفاهم و راه حل در تسریع روند تشکیل دولت جدید در مرحله آتی تبادل نظر شد.

پیش از این، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و از اعضای چارچوب هماهنگی در توییتی نوشت: حکم دستگاه قضا عراق مبنی بر عدم انحلال پارلمان به این معناست که هیچ انتخابات زودهنگامی در کار نیست مگر بعد از اینکه دولت جدید با اختیارات کامل تشکیل و جلسات پارلمان هم از سر گرفته شود.

وی در ادامه نوشته است: گروه‌های سیاسی هم از تصمیم دستگاه قضا حمایت و مخالفت خود را با انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام پیشنهادی اعلام کردند.

رئیس ائتلاف دولت قانون نوشت: از این به بعد، دیگر دلیلی ندارد که درباره این موضوع که تکلیف آن از نظر قانونی، قضایی و سیاسی مشخص شده است، سخنی گفته شود.

المالکی افزود: باید این موضوع را کنار گذاشت و بر پیشنهاداتی مانند نحوه فعالیت مجدد پارلمان و تسریع در تشکیل دولت ائتلافی برای فراهم کردن بهترین خدمات و ثبات امنیتی و سیاسی متمرکز شد.

پیش تر نیز رئیس شورای عالی قضایی عراق گفته بود که ناتوانی دستگاه قضایی در انحلال پارلمان به دلیل نبود ماده قانونی در قبال نقض قانون اساسی یا نبود متن قانونی درخصوص تخلف صورت گرفته توسط پارلمان عراق است.

دادگاه عالی فدرال عراق چهارشنبه گذشته شکایت جریان صدر برای انحلال پارلمان عراق را رد کرده بود. دادگاه عالی فدرار اعلام کرده بود که رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات این دادگاه نیست.

نشست یکشنبه شب چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در منزل فالح الفیاض در پی دیدار دیروز محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و خمیس الخنجر روسای ائتلاف "حاکمیت" و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق انجام شد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر، حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و نیز الحلبوسی و خمیس خنجر تحت لوای ائتلاف حاکمیت یک ائتلاف سه ضلعی را بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق تشکیل دادند.

صالح العراقی که از وی در عراق به فرد نزدیک به مقتدا صدر یاد می شود، اخیرا بعد از رد درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان از سوی دادگاه فدرال، از دو ضلع دیگر این ائتلاف خواست که رای به انحلال آن بدهند.

برای انحلال پارلمان نیاز به رای یک سوم نمایندگان پارلمان است.

العراقی که در صفحه رسمی خود در توئیتر با بیان اینکه بازگشت فراکسیون مستعفی صدر به پارلمان را یک احتمال ضعیف می داند، در عین حال افزود: اگر به پارلمان بازگشیم، باید راه حل برای متحدان ما؛ یعنی اهل سنت و کردها رضایتبخش باشد که البته گمان نمیکنم چنین اتفاقی روی بدهد، که اگر چنین باشد، هیچ نیازی به بازگشت ما نیست و با خروج آنها از پارلمان، پارلمان مشروعیت خود را از دست می دهد و مستقیما منحل می‌شود.

وی افزود: از فشار زیاد بر همپیمانان خود اطلاع داریم، اما از خودگذشتگی یک امر مطلوب و مناسب است.

العراقی خاطرنشان کرد: توپ در زمین متحدان و نه در جریان صدر قرار دارد.

وی تصریح کرد: درباره بازگشت جریان صدر هم باید بگویم که قطعا و مطلقا، ممنوع است.

این درحالی است که جریان صدر درخصوص قبول استعفای نمایندگان خود از جانب رئیس پارلمان به دادگاه فدرال عراق شکایت برده است. جریان صدر می گوید که صرف موافقت رئیس پارلمان با استعفا نمی تواند باعث قبولی استعفا شود و اعضای پارلمان باید به آن رای دهند.

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، هدف جریان صدر از این شکایت بازگرداندن نمایندگان مستعفی خود به پارلمان است؛ هرچند خودش چنین چیزی را رد و چنین بازگشتی را ممنوع کرده است.

اما نکته قابل توجه این است که دو ضلع دیگر ائتلاف سه گانه یعنی "الحلبوسی - خنجر" و بارزانی به خواست جریان صدر برای رای به انحلال پارلمان پاسخ مثبت ندادند؛ امری که به گفته سیاستمداران عراقی نشان از گسست این ائتلاف دارد.

دفتر رسانه‌ای الحلبوسی دیروز یکشنبه اعلام کرد که وی در دیداری مشترک با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و خمیس خنجر تحولات سیاسی عراق را مورد بررسی قرار داد.

طبق این بیانیه، الحلبوسی و بارزانی بر ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام پس از فراهم شدن شرایط قانونی مورد نیاز تاکید کردند.

دو طرف همچنین در این دیدار بر ضرورت تشکیل یک دولت برخوردار از تمامی اختیارات و همچنین ادامه فعالیت پارلمان فعلی تا زمان برگزاری انتخابات مذکور تاکید کردند.

در همین ارتباط، شیروان الدوبردانی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق نیز تاکید کرد که پیام این حزب و ائتلاف حاکمیت (الحلبوسی و خنجر) درخصوص تشکیل دولت روشن است و چیزی به نام ائتلاف سه گانه باقی نمانده است.

وی گفت که اغلبیت پارلمان اکنون برای چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی است و حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت تعداد کافی برای انحلال پارلمان را ندارند.

این نماینده کُرد عراقی خاطرنشان کرد: بدون توافق نمی توان به سمت تشکیل دولت پیش رفت و ما تلاش داریم که حزب دموکراتیک به عنوان وزنه ترازویی برای نزدیک کردن جریان صدر و چارچوب هماهنگی باشد.

وی گفت: اگر کمیته سه جانبه (فنی تشکیل شده در نشست اخیر رهبران عراقی در بغداد به منظور گفت وگو با مقتدا صدر) شکست بخورد، ما تصمیمات رسمی اتخاذ خواهیم کرد.

الدوبردانی در ادامه تاکید کرد: احزاب سیاسی بر روی مساله انحلال پارلمان در چارچوب قانون اساسی توافق نظر دارند و ماندن مصطفی الکاظمی نخست وزیر موقت در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات در تعارض با قانون اساسی است.

وی همچنین گفت که ائتلاف سه گانه (صدر و بارزانی و الحلبوسی - خنجر) منحل شد و با کنار کشیدن فراکسیون صدر از پارلمان، چیزی به نام ائتلاف سه گانه باقی نمانده است.

این نماینده حزب دموکرات کردستان عراق درباره انتخاب رئیس جمهور آینده و معرفی نامزد آن از جانب کَردهای عراق گفت که سناریوی سال ۲۰۱۸ (معرفی یک نامزد از حزب دموکرات و یک نامزد از اتحادیه میهنی) تکرار نخواهد شد ‌و ما تنها یک نامزد برای ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد.

وی در عین حال گفت که "ریبر احمد" همچنان گزینه حزب دموکراتیک کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور است.

سومین تحول سیاسی عرصه عراق، درز اطلاعاتی درباره محورهای دیدار آتی کمیته سه جانبه فنی تشکیل شده در نشست اخیر رهبران عراقی برای گفت وگو با مقتدا صدر بود.

علی الفتلاوی از مسئولان ارشد ائتلاف الفتح امروز دوشنبه گفت که "این کمیته متشکل از هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و الحبوسی خواهد بود و پیام های اطمینان بخشی برای مقتدا صدر خواهد داشت."

الفتلاوی به سایت المعلومه گفت: عدم واکنش منفی صدر به اعلام تشکیل چنین کمیته ای در نشست رهبران عراقی خود پیامی مثبت مبنی بر استقبال وی از آن است.

وی افزود: این کمیته با مقتدا صدر تشکیل دولت، انتخابات زودهنگام و توافق بر سر موعد آن همراه با ضمانت برای اجرای آن و نیز شماری از مسائل دیگر مورد اختلاف بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر را بررسی خواهد کرد.

الفتلاوی گفت: همه نیروهای سیاسی با ایده برگزاری انتخابات هم نظر هستند. تمایل برای حل بحران در سایه آمادگی چارچوب هماهنگی و نیروهای دیگر سیاسی برای ارایه امتیازاتی به منظور تداوم فرایند سیاسی جهت عدم توقف چرخ حرکت کشور وجود دارد.

310310