واکنش رییس پلیس تهران به ماجرای ربودن و آزار و اذیت کودک اوتیسمی در جنوب پایتخت

یه گزارش رکنا؛ روز گذشته بود که سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم ایران از ربوده شدن یک فرد بزرگسال دارای اتیسم در روزهای اخیر خبر داد. او با اشاره به ربایش یک فرد ۲۱ ساله مبتلا به اتیسم در روز شنبه ۱۲ شهریور ماه، گفته بود:«این معضل اولین و آخرین باری نیست که رخ می‌دهد و باید برای یکبار به صورت جدی این پرونده توسط مراجع قضایی پیگیری شود. این فرد ۲۱ ساله با نام «فرزاد» روز ۱۲ شهریور به همراه پدر خود از منزل خارج شده و عصر همان روز که قصد بازگشت به منزل خود در قلعه حسن‌خان را داشته،‌ یک موتوری جلوی آنها توقف کرده و می‌گوید رایگان آنها را به پایانه اتوبوس‌رانی محله آذری می‌رساند. پس از رسیدن به پایانه، فرد موتوری از پدر می‌خواهد از موتور پیاده شده و بررسی کند که آیا می‌خواهند همین اتوبوس را سوار شوند یا خیر و در همین فاصله کوتاه اقدام به ربودن این بیمار اتیسمی کرده است.»

وی با بیان اینکه تا روز یکشنبه ۱۳ شهریور اصلا مشخص نبود که چه بلایی سر این بیمار اتیسم آمده است، گفته بود:«تنها به نقل قول اورژانس و بیمارستانی که او را به آنجا انتقال داده‌اند، مشخص است که افراد محلی فرزاد را به شکل برهنه و با آثار ضرب و شتم پیدا کرده‌اند که در تماس با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستانی در جنوب تهران منتقل شد. متاسفانه علی‌رغم آموزش‌هایی که درباره افراد طیف اتیسم به نیروها داده شده است اما باز هم می‌بینیم که خلاء اطلاع‌رسانی درباره فرزاد در تمام لایه‌ها وجود دارد. متاسفانه تمام مدتی که فرزاد در این بیمارستان بستری بوده است، نقص پرونده دارد. از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا چهارشنبه ۱۶ شهریور فرزاد در بیمارستان می‌ماند و در تمام این مدت در پرونده او ارجاع به پزشکی قانونی و ارجاع به نیروی انتظامی وجود ندارد. درعین حال آزمایش خون کاملی از فرزاد گرفته نشده و حتی روانپزشک هم او را ویزیت نکرده است. تنها در روز آخر بستری بودن یعنی چهارشنبه مددکاری بیمارستان به سازمان بهزیستی نامه می‌زنند که چنین فرد مجهول‌الهویه‌ای در بیمارستان حضور دارد. اگر بیمارستان به پزشکی قانونی، نیروی انتظامی یا بهزیستی اطلاع داده بود قاعدتا پدر و مادر در مراجعه اولیه خود به پلیس آگاهی تهران (واقع در خیابان وحدت اسلامی) و هنگام تشکیل پرونده مفقودی متوجه می‌شدند که فرزندشان کجا است، اما این اتفاق هم نمی‌افتد. با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته توسط انجمن اتیسم و خود پدر و مادر، بالاخره یک فردی اعلام می‌کند که فرزاد را در بیمارستان مذکور دیده است.»

مدیرعامل انجمن اتیسم همچنین با تاکید بر اینکه اولین خواسته ما و خانواده پیدا شدن موتورسواری است که اقدام به ربودن فرزاد کرده است، گفته بود: «خواهش می‌کنیم نیروی انتظامی تمام تلاش خود را بکند که به واسطه عکس و فیلمی که از پایانه مسافربری آذری گرفته شده و به پلیس آگاهی تهران تحویل داده شده است، بتوانند این فرد که بزرگترین جرم یعنی دزدیدن یک انسان را در کنار هتک حرمت و تعرض انجام داده است پیدا کنند. به نظر ما این فرد قطعا مجرم شناخته شده‌ای است و بار اولی نبوده است که توانسته به این شکل اقدام به ربودن یک انسان بزرگسال کند. تشکیل پرونده برای مفقود شدن فرزاد از روز یکشنبه ۱۳ شهریور در پلیس آگاهی تهران صورت گرفته است و پس از آن ما هم برای به سرانجام رساندن پرونده وکیل گرفته‌ایم و روز گذشته با مراجعه به ستاد حقوق بشر یک پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم. در خود قوه قضائیه هم دو شکایت دیگر از طرف خانواده فرزاد و انجمن اتیسم در حال تنظیم است»

درپی انتشار این خبر، سردار حسین رحیمی ، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از ورود پلیس به این موضوع خبر داده و گفـت:‌ پلیس قطعا با متخلفان پرونده فرد مبتلا به اتیسم برخورد می‌کند.

رحیمی با اعلام خبر رسیدگی پلیس به پرونده این فرد مبتلا به اتیسم گفت:‌ پرونده این فرد که مبتلا به اوتیسم بوده و مورد آزار قرار گرفته است، بلافاصله پس از گزارش در دستور کار پلیس قرار گرفت و پلیس فتا و پلیس آگاهی به‌ویژه پلیس آگاهی بیش از ۴۸ ساعت است که کار خود را برای رسیدگی به این پرونده به طور ویژه آغاز کرده‌اند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اقدام انجام شده در قبال این فرد مبتلا به اتیسم را عملی شنیع، ظالمانه و ناجوانمردانه توصیف کرد و گفت که حتما پلیس با این اقدام و عاملان آن برخورد خواهد کرد. تحقیقات در این زمینه از سوی ماموران پلیس در حال انجام است تا ابعاد و زوایای نامشخص موضوع به طور کامل معلوم شود.

رییس پلیس تهران بزرگ درباره همکاری با انجمن اتیسم نیز اظهارکرد:‌ در این مورد ما کاری با انجمن اتیسم نداریم و برابر قانون و مقررات با هرگونه جرم برخورد خواهیم کرد. در این پرونده نیز قطعا با عاملان این اقدام برخورد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که افراد سودجو و فرصت طلب جامعه را ناامن کنند.