شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

دلایل نگران کننده کف پای صاف و پای پرانتزی در بین کودکان چیست؟

دلایل نگران کننده کف پای صاف و پای پرانتزی در بین کودکان چیست؟

جراح ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص پای پرانتزی و کف پای صاف در کودکان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در برنامه شبکه سلامت سیما مجری برنامه میزبان احمدرضا ریحانی جراح ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص پای پرانتزی و کف پای صاف در کودکان به گفتگو پرداختند.

ریحانی در پاسخ این سوال که آیا انحنای پای کودکان طبیعی است، گفت: یک بخش انحنای پای کودکان مربوط به رشد طبیعی کودک است، در هر کودک زیر سه سال باید خانواده را به عبارتی *اطمینان درمانی* کنیم که این ویژگی تا این سن طبیعی است.

وی افزود:  حداکثر تا سه سالگی زانو ها از حالت پرانتزی به حالت طبیعی باز میگردند،در این راستا از ۳ الی ۷ سالگی به حالت ضربدری و مجدداً به حالت طبیعی برمی گردند. در صورت وجود اشکال در انحنای زانوها بعد از سن ۷ سالگی نیاز به ویزیت متخصص ارتوپد است.در مسیر این تغییرات، منظم بودن عکس صفحات رشد در رادیولوژی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: وضعیت اندام اسکلتی افراد از یک الگوی توارثی تبعیت می کند در این بین تغییرات ستون فقرات نیز بیشتر ژنتیکی است. در علم رادیولوژی *عملکرد عضو* از اهمیت ویژه ای برخوردار است اگر این عضو فعالیت مراجعه کننده را دچار مشکل کرده باشد نیاز به توجه بیشتر ارتوپد است. معمولاً در خانواده پدری و یا مادری بخشی از این تغییرات توارثی را مشاهده میکنیم.

ریحانی با وابسته کردن کودکان به ابزار های جانبی مانند کفش طبی را مناسب ندانست و گفت: در صورتی که صافی کف پا باعث درد کف پا شود، نیاز به استفاده از کفی طبی داریم.

وی در رابطه با استفاده از وسایل کمک ارتوپدی(مانند بریسهای ستون فقرات) بیان کرد:  این وسایل معمولاً ۸۵ الی ۹۰ درصد موثر نیستند اما یک آسیب بزرگ را به همراه دارند. کودکی که از سنین کم  به بستن این وسایل اجبار می شود، اعتماد به نفس خود را از دست میدهد، نابودی اعتماد به نفس کودک به ازای تغییر شکل جزئی از اندامها به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

این جراح ارتوپد در پاسخ به این سوال که آیا کف پای صاف اصلاح می شود عنوان کرد: خیر, این پدیده سرشتی، تغییر پذیر نیست بلکه باید بچه ها را به فعالیت وا داشت. فعالیت های طبیعی مانند پیاده روی در دشت و دمن، کوهنوردی و.... با فعالیت در طبیعت فشار بر استخوان ها و مفاصل افزایش میابد، درنتیجه شکل گیری و استخوان سازی سرعت میگیرد. همچنین با فشار بر استخوان ها آنها را وادار به برداشت کلسیم از خون و استخوان سازی می کنیم.

 ریحانی ورزش شنا را به ۲ دلیل، حرکت وپایداری از بهترین ورزش ها برشمرد و افزود: حرکت و پایداری با هم در تناقض هستند و خداوند این دو ویژگی متضاد را در بدن فرد قرار داده است تا بتواند به طور عمودی راه برود و هدف این است که سر بر روی لگن و پاها قرار گیرد که باعث مقاومت و تعادل اندامها می گردد.پایداری و حرکت که با هم در تناقض هستند اما یکدیگر را نیز تقویت می کنند  در فعالیت شنا پایداری و حرکت  تقویت می شوند.تقویت این دو خصیصه طبیعی، تنها در آب امکان پذیر است، در آب ۵۰ درصد وزن کاهش می یابد و همچنین مقاومت آب باعث تقویت عضلات میشود.

کارشناس برنامه تاکید کرد: کودکانی را که کف پای صاف دارند به ورزش هایی مانند فوتبال ترغیب نکنید برعکس آن ها را به ورزش شنا تشویق کنید زیرا در هنگام ورزش شنا پایداری و حرکت را همزمان تجربه میکنند که افزایش قدرت استخوانی، مفاصل و استخوانها را به دنبال دارد.انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری،تنیس روی میز وشنا را که فشار زیادی بر کف پا وارد نمی‌کنند،توصیه می شود.

وی استعدادسنجی ورزشی را (سنجش فیزیکی کودک) که بر اساس فیزیک (اسکلت وعضلات) و توانایی های یک کودک انجام می شود، برای هدایت کودکان به انجام ورزش های مناسب ضروری دانست.


انتهای پیام